Pijn. Angst. Verdriet. Wanhoop. Heel veel pijn en angst en verdriet en wanhoop die mensen die zelf nooit zo ernstig ziek zijn geweest zich hoogstwaarschijnlijk met geen mogelijkheid kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rutge
13 jaar geleden
Ja oke, dat is psychisch, maar voel verder niks in je been bijv. met beenkanker?
ik denk niet dat er richtlijnen voor een bepaald gevoel zijn. (dus dat je precies een bepaald gevoel hebt, maar dat dit voor iedereen anders voelt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit wil weten kan je de serie kankerzooi kijken. Deze serie wordt uitgezonden op omroep Brabant maar kan je ook terugkijken op de site www.omroepbrabant.nl
Het gaat over een vrouw die borstkanker heeft en die volg je gedurende het verloop van de ziekte. Zo krijg je een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kanker zelf veroorzaakt vaak geen fysiek gevoel van pijn oid. wel als de tumor/gezwel tegen andere vitale delen drukken.
geestelijk is het een andere zaak: onmacht, verdriet, wanhoop. de confrontatie met je sterfelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het over gevoel hebt, dan gaat het over dat wat je in jouw lichaam bemerkt. Dat ligt helemaal aan het soort van kanker wat je hebt. Je kunt een zwelling voelen, je kunt tintelingen voelen als een gezwel op een zenuw drukt. Een gezwel tegen een bloedvat of een lymfebaan kan stuwing geven van bloed of lymfe waadoor er ophoping van vocht komt in de bloed- of lymfebanen. Je kunt pijn voelen bv bij een tumor in jouw botten. Omdat er zoveel soorten kanker is zijn er ook zoveel soorten van bijverschijnselen.
Veel mensen verwarren het voelen ook met het denkproces. Als iemand (denkt of weet dat hij) kanker heeft dan komen er allemaal gedachten in het hoofd van angst, verwarring, waarom ik, angst voor een slechte afloop. Kübler Ross heeft hiervoor in haar boek "Lessën voor levenden" een aantal verwerkingsfasen beschreven.
Daarom is het moeilijk om een antwoord te geven op jouw vraag wat je precies voelt.