Waarom is het leger van België nooit betrokken internationale kwesties zoals Afghanistan, Libië, Kosovo etc ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je vraag klopt niet: België heeft bijvoorbeeld een Hercules actief voor de MONUC-vredesmissie in Congo.
http://www.pieterdecrem.be/index.php?id=14&tx_ttnews[tt_news]=1518&cHash=86b28818ecbd526a71b572c3d341d156&L=0

Van 20 oktober tot 20 januari deed fregat F931 Louise-Marie voor de tweede keer mee aan Atalanta, de Europese operatie tegen piraterij voor de kust van Somalië.
http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=2714

Uit een artikel uit 2003:
"Het Belgisch leger wordt momenteel teruggetrokken uit de Joegoslavische provincie Kosovo. Oorspronkelijk was voorzien dat de Belgen tot 2007 in Kosovo zouden blijven.
Bronnen binnen het leger stellen dat deze versnelde terugtrekking kadert in de voorbereiding van een interventie in Irak. Het Belgisch leger zou namelijk niet in staat zijn om tegelijk contingenten in te zetten in Afghanistan, Joegoslavië, Irak en Benin (een land waarmee België een verregaand militair samenwerkingsakkoord heeft gesloten)."
http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=599 (Ik kan niet bepalen wat de achtergrond van de site is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Belgie is terughoudend in het aanbieden van militaire steun. Echter in het geval Libië is Belgie wel betrokken. Belgie heeft luchtsteun aangeboden.
13 jaar geleden
Klopt niet. België is vrij actief in Afrika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie. Maar kun je een aantal voorbeelden daarvan geven?