Mag ik met mijn nederlandse rijbewijs rijden in een auto met italiaanse kenteken?

De auto heb ik tijdelijk fftjes geleend van mijn alleen staat de auto van hem nog een weekje bij ons voor de deur. Mag ik erin rijden volgens de wet?

Toegevoegd na 29 seconden:
De auto heb ik tijdelijk fftjes geleend van mijn OOM alleen staat de auto van hem nog een weekje bij ons voor de deur. Mag ik erin rijden volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.2K

Het beste antwoord

Je mag hier in rijden. Maar zorg dan wel dat je oom erbij is, want het zou wel eens tot vervelende consequenties kunnen leiden als je gesnapt wordt met een verkeersovertreding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pas op met het rijden van een auto, als Nederlander met buitenlandse kentekenplaten. De fiscus gaat dan heel erg moeilijk doen. Als de douane je aanhoudt, moet je BPM betalen over deze auto omdat je hem volgens de wet invoert.
Dit "geintje"kan je komen te staan op ongeveer 35% van de waarde van de auto.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat ook zo als je het kentekenbewijs hebt en de auto staat op naam van je oom? Dan kan je toch bewijzen dat het je auto niet is?
AWM
14 jaar geleden
Doe het niet! Geloof me nou: Als Nederlands ingezetene is het in principe niet toegestaan in Nederland te rijden met een auto met buitenlands kenteken. Op deze regel zijn uitzonderingen mogelijk. U krijgt bijvoorbeeld pech in Duitsland en laat uw auto daar achter en rijdt met een Duitse auto naar Nederland. U mag dan één dag gebruik maken van de Nederlandse weg. Beter gezegd de ene dag komt u Nederland binnen en de volgende dag moet de auto Nederland weer hebben verlaten. De douane staat overigens open voor overleg en wilt u langer rijden dan deze ene dag, dan is het goed om een afspraak met de douane te maken om deze termijn te verlengen. Verder mag een Nederlander rijden met een auto met buitenlands kenteken, zolang de eigenaar van de auto zich in de auto bevindt. Stapt de eigenaar uit, dan bent u in overtreding en loopt u het risico om een BPM- naheffing http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2517&CAT=Kentekens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top, met link!
ja dat mag, mits je zelf je rijbewijs hebt en het kentekenbewijs van de auto. De auto moet tevens verzekerd zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik merk uit het andere antwoord dat mijn advies verkeerd uit kan vallen. Geen goed antwoord dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag voor een periode van 2x 2 weken per jaar, mits dit bij het RDW is aangemeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit mag NIET!

Dit komt door de BPM die in Nederland geheven wordt.
Rij jij in een auto met een buitenlands kenteken ziet de overheid dit als belasting ontduiking.
En dit kan inderdaad erg in de papieren lopen als je gepakt wordt.

Er zijn wel mogelijkheden om met een buitenlands kenteken te rijden, als je een buitenlandse wagen hebt van je werk daar, maar dan krijg je een route die MOET volgen om bij je werk te komen.

Als je oom bij je in de auto zit mag je er wel mee rijden, maar alleen mag het niet.