Slaaptheorie

Ik heb eens gehoord dat je als je lang wakker blijft dat je dan op een gegeven moment over een moment heen bent dat je niet meer hoeft te slapen. Weer iemand hier iets over ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Ik denk dat je het niet helemaal juist stelt. Je schrijft: "niet meer hoeft te slapen". Dat is niet zo. Het is "niet meer kunt slapen".

Want zoals jij het zegt, zou het voor enorme nachtbrakers een fantastische oplossing zijn. Gewoon doorgaan, en je kunt een hele nacht overslaan, omdat je niet "hoeft" te slapen.

Je kunt op een gegeven moment zo moe zijn, of zoveel slaaptekort hebben, dat je over je moeheid heen bent. Je bent dan doodmoe, maar je lichaam is gewoon in de war, en daarom kun je niet slapen. Je hele ritme is dan zo verstoord, dat alles wat je nodig hebt om in slaap te komen niet goed meer functioneert. Je biologische klok is bij wijze van spreken van elastiek. Een beetje rekken of krimpen is geen enkel probleem. Dus 2 uurtjes later of vroeger op of naar bed, dat is allemaal geen probleem. Maar als je het te dol maakt, raakt die klok helemaal van slag.

Als je het zelf al eens mee hebt gemaakt, dan weet je dat het dan heel lastig is om toch aan rust te komen, vooral als je verplichtingen hebt. Het beste is dan, om toch maar te gaan liggen. Je slaapt dan wel niet, maar je rust nog wel een beetje uit. En je geeft je biologische klok in ieder geval wel de gelegenheid om zich te herstellen.