Evenveel als alle zandkorrels op de hele wereld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal sterren in het Melkwegstelsel werd vroeger standaard opgegeven als ca. 100 miljard (10^11); tegenwoordig is bekend dat het aantal zwakke dwergsterren veel groter is, en dat het totaal aantal misschien wel in de richting van 200 miljard komt. Andere sterrenstelsels zijn kleiner, met minder sterren, of soms juist groter, met meer sterren. Het aantal sterrenstelsels in het waarneembare deel van het heelal wordt tegenwoordig geschat op een paar honderd miljard. Daarmee is het totaal aantal sterren in het waarneembare heelal dus in de orde van 10^22 a 10^23.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op deze site, heel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote sterren zijn wel duizend keer zo groot als onze zon. Sterren zijn soms net mensen, want het lijkt wel of ze de gezelligheid opzoeken. Veel sterren staan tamelijk dicht bij elkaar. Meer dan de helft van de sterren komen in tweetallen voor. Met elkaar vormen ze vaak een heel grote groep. Dat noemt men een sterrenhoop.
Vaak heeft zo'n sterrenhoop de vorm van een bol. Er zijn ook ontzettend veel sterrenstelsels. Dat zijn als het ware grote eilanden van sterren. Ze zien er uit als een supergroot spiegelei. Een draaiende schijf met wel zo'n 100.000.000.000 (honderd miljard) sterren.
Er zijn ook honderd miljard sterrenstelsels. Dus als je wilt weten hoeveel sterren er ongeveer zijn: honderd miljard maal honderd miljard. Die zien we 's avonds niet allemaal.
Wij zien hoogstens zo'n tweeduizend sterren aan de hemel staan. Dat zijn allemaal sterren van ons eigen sterrenstelsel. Dat sterrenstelsel kunnen we ook zien: de Melkweg, die je als een lichte band aan de hemel ziet staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontelbaar veel, want ze zijn niet te tellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Miljarden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
miljard miljard miljard
Bronnen: