Hoe het ontstaat weet ik niet.
Maar wAt bij mij in de meeste gevallen helpt is je adem een tijdje inhouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de hik hebt, dan trekt je middenrif even krampachtig samen en beweegt dan naar beneden. Het middenrif moet je zien als een soort tussenschot tussen je borstkas en je buikholte met spieren er aan die het middenrif naar boven of naar beneden kunnen trekken.

Tijdens de gewone ademhaling van je longen gebruik je je middenrif om je longen vol te zuigen (inademen) door hem naar beneden te trekken en daarna je middenrif te ontspannen (uitademen).

Het is dus niet zo verwonderlijk dat als je de hik hebt, je in 1 keer een heleboel lucht inademt. Doordat er zoveel lucht door je keel naar buiten komt, waar je stembanden zitten, hoor je vaak geluid tijdens het hikken. Tijdens het hikken bewegen je stembanden namelijk naar elkaar toe en sluiten daarmee je luchtpijp af.

De meeste mensen krijgen de hik als ze schrokkerig eten, maar soms ook weleens zonder duidelijke reden. Er kunnen meer oorzaken zijn, maar meestal heeft het te maken met te veel lucht die zich plotseling in je slokdarm (oesophagus) bevindt.
Sommige mensen hebben erg vaak de hik doordat ze een nier-, darm- of leverziekte hebben.

Er zijn een aantal mogelijke verklaringen waarom mensen de hik krijgen, maar zeker is het niet. Hier even op een rijtje:

◦Het zou een bescherming kunnen zijn om te zorgen dat mensen niet te snel grote brokken voedsel naar binnen werken.
◦Het zou een manier kunnen zijn om een te veel aan lucht uit je maag weg te krijgen.
◦Een derde verklaring die ook weleens gedacht wordt is dat baby’s door middel van de hik hun ademhalingsspieren oefenen en hikken bij volwassenen dus eigenlijk geen functie meer heeft.