Achternaam

Als 2 mensen een kindje krijgen voordat ze getrouwd zijn, welke achternaam krijgt het kindje dan? Van de man of van de vrouw? Of mogen de ouders dat zelf bepalen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Mag ik zelf kiezen welke achternaam mijn kind krijgt?
Ja, sinds 1 januari 1998 biedt de wet de mogelijkheid om zelf de achternaam van je baby te kiezen. Je mag kiezen of je kind jouw achternaam krijgt of die van je partner. Dit geldt echter alleen voor je eerste kind met deze partner: de keuze die je voor je eerste kind maakt, geldt ook voor alle volgende kinderen in het gezin.

De overheid heeft deze regel ingesteld om ervoor te zorgen dat binnen het gezin een eenheid van achternamen blijft bestaan, wat niet alleen handig is op administratief gebied, maar ook een emotionele waarde heeft. Het is namelijk gebleken dat vooral kinderen het erg belangrijk vinden om dezelfde achternaam te hebben als hun broertjes en zusjes.

Toegevoegd na 21 seconden:
http://www.babyinfo.nl/advies/zakelijk/wetgeving/art_naamgeving.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, wij mochten in 1994 ook al kiezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bijzonder Stippel, als het pas landelijk wordt ingevoerd in 1998. Misschien dat het officieus al eerder was.