Waarom houden wij in actiefilms meestal met de 'bad guy' als die een hoofdrol speelt?

Terwijl we in werkelijkheid de criminaliteit afkeuren. Althans daar ga ik van uit.
Films als alcatraz bijvoorbeeld, even los van het feit dat het een waargebeurd verhaal is, we zien graag dat de drie mannen ontsnappen en willen ook dat het hen lukt, terwijl ze in feite zware criminelen moeten voorstellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!

Het beste antwoord

Je leeft mee met de hoofdpersoon. Ook laten ze behalve de ''slechte kant'' ook een goede kant zien met emoties. Dit versterkt bij de kijker het gevoel van meeleven en het vergoeiilijkt de slechte kanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In die film doen ze heel erg hun best om je je te laten identificeren met de hoofdrolspeler.
En dan wil je heel graag van dat eiland af.
Deze film is gebaseerd op een echt gebeurd verhaal rond Frank Lee Morris, iemand die veroordeeld was voor drugs en diefstal.
Als het een pedofiel was geweest, dan had de film niet gewerkt, i.v.m. identificatieproblemen :)
14 jaar geleden
Je gaat meeleven met de personen in een film, die ze je het beste laten leren kennen. (hoofdrolspeler(s)). Het maakt dan niet meer uit of het een good or bad persoon betreft. En zo gaat het ook in boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar 'Bonny & Clyde' die de ene na de andere bank beroofden. Normaal gesproken zie je zulke gasten het liefst zo snel mogelijk achter de tralies verdwijnen.
Maar het verhaal wordt zo gepresenteerd en geromantiseerd dat je ze sympathiek gaat vinden.
Het hang er dus maar van af door welke bril je dat verhaal volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar ook in het echte leven romantiseert het publiek 'meesterlijke diefstallen' Neem Ronnie Biggs'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronnie_Biggs
Sommige films, niet alle, want iedere film = eigen doel, zijn toch ook weer een beetje bedoeld om je te amuseren en je te laten in te leven in een andere wereld. Meestal gaat er bij het kijken van zulke criminele films door je heen: Woow vet! (zo'n ontsnapping is best wel 'cool' 'vet').