Waar is een nano-seconden goed voor?

Ik begrijp dat er het woord nano van nano-delen(1/1000000000)
is afgeleid, maar nano-seconden bestaan toch niet?, en als ze wel bestaan waarvoor worden ze dan gemeten/gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

het wordt gebruikt om dingen heel precies te meten bijvoorbeeld bij natuurkunde dan kan je niet gokken op een seconden maar moet heet heet nauwkeurig zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor, ze worden in de natuurkunde en sterrenkunde wel eens gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor hele nauwkeurige berekeningen van tijd, het is gewoon een eenheid net als seconde, minuut, uur etc

Maar in het dagelijkse leven zul je nanoseconde niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term nano is enorm belangrijk geworden, het is een miljardste deel van een seconde.
alleen al in de lasertechniek is dat een grote waarde , daar werkt men met pulsen van femtoseconden, dat is nog 1/miljoenste deel van een nanoseconde.
Zo zijn nanometers belangrijk in het elektromagnetische
spectrum, we zien golven van 350-700 nM, in de kortere golven liggen UVA,B,C, Rontgen- en gammastralen.
De technieken die de term nano gebruiken zijn dus helemaal niet zo exotisch.
Een gigahertz heeft golven van een nanoseconde, dus elke computer heeft er al mee te maken.
Dus wen er maar aan dat dergelijke ontstellend kleine waarden grote effecten hebben.