Is de speciale wasmachine schakelaar in de badkamer ook voor andere dingen te gebruiken?

Dat is zo'n kastje met een lampje erin/op.
De wasmachine staat er niet meer namelijk maar wat is er zo speciaal aan deze aansluiting?

Het is toch gewoon 220/230v dus kan ik daar ook andere dingen op aansluiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.2K

Het beste antwoord

Ja, daar kun je andere dingen op aansluiten, maar je badkamer is een natte ruimte, dus er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan met elektriciteit. Het lig er dus aan wat je van plan bent.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je vanuit de douchekop een denkbeeldige cirkel met een straal van 1.20 tekent mag binnen deze lijn geen elektrische aansluitingen zitten zoals een wandkontaktdoos. Pas je een spatscherm toe mag je volstaan met een straal van 60 cm gemeten vanuit het spatscherm.
AWM
14 jaar geleden
Heb je echt hart voor je veiligheid, koop dan een wandkontakdoos met een 'scheertrafo'. Daar zit een transformatortje in, waardoor de aanluitingen niet rechtstreeks verbonden zijn met het lichtnet. Veel veiliger.
Maar je kunt er alleen maar een scheerapparaat of een tandenborstel instoppen, meer stroom kan het ding niet leveren.

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk is dit de schakelaar om niet gelijktijdig bijvoorbeeld de droger aan te hebben op dezelfde groep als de wasmachine dan springt je stop er namelijk uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meer typen kastjes die je kunt hebben.

De ene is een kastje met twee stopcontacten om een droger en wasmachine op aan te sluiten. Die kunnen tegelijk aan, maar als in totaal teveel stroom wordt gebruikt dan wordt de stroomtoevoer van één van beide contactpunten tijdelijk stopgezet. Op die manier voorkomt het overbelasting en gesprongen stoppen. Zo'n kastje is niet goedkoop (50 euro) en als je die niet meer nodig hebt zou ik hem verwijderen en bewaren. Maar het hoeft niet natuurlijk.

Een andere oplossing is een kastje met een lampje en meestal een knop om of de wasmachine of de droger van stroom te voorzien. Tegelijk kan dan niet. Dit lijkt me wat lastig om te gebruiken voor andere oplossingen omdat je altijd met de schakelaar moet aangeven welk contactpunt of draad de stroom krijgt.

Als je alleen een trekschakelaar hebt met een lampje en één contactpunt (of stroomdraad) is dat niets anders dan een aan/uit schakelaar met een touwtje (veiliger in de badkamer). Het lampje geeft aan of er stroom is en doet verder niets. Je kunt hier natuurlijk van alles op aansluiten.

Toegevoegd na 1 uur:
Als het een trekschakelaar is kan je er dus gewoon een stopcontact op aansluiten, mits deze ver genoeg van de douche af staat. Eventueel kan je een spatwaterdichte contactdoos nemen of een scheerstopcontact.

Ik zou denk ik zelf ook niet de moeite nemen om de schakelaar te ontmantelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige 'probleem' is dat het geen stopcontact heeft doorgaans, maar als je het andere apparaat erop aan sluit/laat sluiten, werkt het gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak werd od dergelijke schakelaar een verwarmingslamp cq straler aangesloten, deze schakelaars zijn eigenlijk een extra veiligheid voor de gebruikers en de afgezekerde groep,maw een apparte aansluiting voor een verbruiksappperaat met hoog vermogen in een ruimte die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. het stamt vaak ook uit de tijd dat aardlekschakelaars niet algemeen gebruikt werden.