Soms zit ik "vast" in mijn droom, hoe kom ik daar uit?

Maar dan weet ik dat als ik nou maar ga schreeuwen, ik eruit kom. Ik doe dan heel erg mn best maar er komt geen geluid uit mijn mond. Ik weet op dat moment dus dat ik probeer te schreeuwen. Soms denk ik dat ik heel hard heb geschreeuwd maar dan was het niet meer dan een klein geluidje. ( in ieder geval niet genoeg om mijn man wakker te maken).
Moeilijk uit te leggen dit...
Mischien is er iemand die dit herkent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.9K

Het beste antwoord

Zeker herkenbaar.
Dromen is en blijft een vreemd verschijnsel.
Soms goed uit te leggen, soms totaal niet.
probeer je aan te wennen, voor dat je gaat slapen,dat je , je eigen vertelt dat je weet dat je droomt.
Blijf dat volhouden, dan komt er uiteindelijk een moment dat je weet dat je droomt en dat je zelf de baas bent in je eigen droom.
Probeer je heel goed te concentreren en te ontspannen voordat je in slaap valt.
Het kan wel weken soms maanden duren voordat het lukt
Maar het kan zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Ja, het rare is dat ik dan ook wel weet dat ik droom, daarom moet ik dan ook schreeuwen, om mezelf wakker te maken of zo. Pas als dat dan gelukt is, ben ik wakker....Ofzo :-s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo ervaar je het nu. In feite komt wat eddijst zegt goed overeen met mijn tip in mijn laatste alinea. Je *hoeft* niet te schreeuwen - je komt er ook zo wel uit. Als je beseft dat je droomt - en dat doe je al - kun je proberen om niet te schreeuwen, en op die manier vertrouwen kweken dat je er inderdaad ook zo wel uitkomt. Lukt dat niet meteen, probeer dan eens om het schreeuwen even uit te stellen - eerst tot drie tellen. Of probeer al te stoppen met schreeuwen voordat je "eruit" bent. Zo vergroot je langzaamaan je zelfvertrouwen. Uiteindelijk zul je "lucide" dromen (dat is wat eddijst beschrijft), en kun je zonder schreeuwen, zonder angstgevoelens, en in volkomen rust "uit" je droom komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dromen sturen en dat kan inderdaad. Maar slaapverlamming is van een iets andere orde, en veel enger eigenlijk, althans, als je niet weet wat je overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, ik ga het uitproberen. Ik kan nu al haast niet wachten totdat ik weer zo'n droom krijg ;-)
Bedankt voor jullie antwoorden.

Andere antwoorden (4)

Ja ik ken dit is een slaap verlamming denk ik druk maar in op wikipedia en kijk of je het herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat ken ik. Heb zelf ook wel eens een enge droom gehad. De ene keer schreeuwde ik van angst, de andere keer schreeuwde ik om mijn vriendin te waarschuwen voor die brand. In beide gevallen kwam er niet meer uit dan een heel vaag 'huhhh'.

In je slaap, en zeker in je droomslaap, zijn je gewone spieren verlamd. Dat is expres zo, anders zou je de raarste dingen gaan doen, en jezelf in gevaar brengen.

Als je wakker wordt, wordt die verlamming opgeheven.

Bij de meeste mensen wordt eerst de verlamming opgeheven, en word je daarna pas wakker. Dan is er niets aan de hand.

Bij sommigen gaat het andersom. Die worden eerst wakker, maar de verlamming is er nog. Dat kan heel beangstigend zijn. Er zijn zelfs mensen die al helemaal wakker zijn, maar niets kunnen zeggen, en hun armen en benen niet kunnen bewegen.

Bij sommige groepen mensen (mag ik "ras" of "stam" zeggen?) komt dat vaker voor dan bij andere groepen. Er zijn culturen waarin dit bekend is als "de man op je rug".

Je vindt het natuurlijk eng, maar het is een bekend, natuurlijk verschijnsel.

Enneh, de volgende keer dat het je overkomt, hoef je niet proberen te schreeuwen om "eruit" te komen. Als je eenmaal zover bent dat je kunt proberen te schreeuwen, kom je ook zo wel uit je droom. Het zal vijf tot tien zeer lange seconden duren, maar dat is ook zo als je probeert te schreeuwen. Misschien kun je, nu je dit weet, de volgende keer rustiger blijven, en niet met paniek en een hartslag van 150+ wakker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochters horen mij regelmatig een gilletje geven of ik huil in mijn slaap van frustatie. Wordt dan ook erg moe wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen doe je tijdens je REM-slaap. Het typische van REM slaap is dat, naast het feit dat je droomt, wat je in je diepe slaap niet doet - ook zo goed als verlamd bent. Dat is om te zorgen dat je in je droom niet alle bewegingen en geluiden 'meedoet' die je droomt, want dan zou je een bijzonder onrustige nacht hebben.

Soms wordt je om één of andere reden net even te vroeg wakker ; dan zit je nog midden in je REMslaap en je slaapverlamming, maar besef je ergens ook al wel dat je wakker bent. Je hebt echter totaal geen controle over je lichaam, en dat kan van enkele seconden tot zelfs minutenlang duren ; en dat is buitengewoon beangstigend maar verder een heel normaal verschijnsel.

Omdat je gedeeltelijk wakker bent en gedeeltelijk droomt, kun je ook vreselijk gaan hallucineren, visioenen krijgen en je machteloos voelen. Het vermoeden is dat bijvoorbeeld UFO-ervaringen in deze fase van de slaap plaatsvinden. Maar er zijn veel meer paranormale verschijnselen die de meest exotische verklaringen krijgen, terwijl dit gewoon de meest voor de hand liggende is, en klinisch behoorlijk goed gedocumenteerd.