Waar komen ineens al die kraaien vandaan?

Al jaren worden wij vanaf het voorjaar vaak ( te) vroeg wakker van koerende duiven; daar zitten er talloze van in ionze buurt. Dit jaar is het echter anders.. hele zwermen kraaien zijn neergestreken in ons dorp en omgeving en een herrie dat die maken, oorverdovend! En alleen vroeg in de ochtend.. de duiven houden zich nu schuil dus dat is de andere (positieve?) kant van deze gebeurtenis maar ik vraag me af waar dit nu ineens vandaan komt? Wat trekt kraaien aan en waarom maken ze alleen in de ochtend zo'n kabaal? Nog beter: hoe krijgen we ze weer weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier (Hilversum) hetzelfde probleem - kraaien en eksters. Die hebben de leuke kleine vogeltjes verdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! +1 Precies wat ik me ook al heel de lente afvraag. Volgens mij hoorde ik ze vorig jaar ook al meer, maar daarvoor toch zeker niet zoveel als nu..

Het beste antwoord

Geslachtsrijpe kraaien die het niet lukt een partner te vinden of een territorium te verkrijgen blijven in de puberzwerm.
Naast de puberzwerm, zwermt de kraai ook bij slaapplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zijn het wel kraaien? Bij ons zit een grote groep zwarte lawaaischoppers in de tuinen, en dat zijn kauwtjes. Als groep zijn ze voortdurend in de weer met de duiven uit de buurt, en de eksters.
De kraaien die ik ken zitten meer buiten de bebouwde kom, en opereren meer solitair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ook +1
Volgens mij bedoel je kauwtjes. Kraaien komen amper voor in Nederland.

Kauwtjes hebben in deze periode alweer hun tweede nestje. De eerste leg is net uitgevlogen en daarna zijn de ouders meteen begonnen met de tweede leg. Vanwege het warme weer besluiten veel kauw paartjes om ook nog maar een derde leg te produceren. Deze vliegen binnenkort uit.