Waarom staat de officier van justitie apart van de rechters en wat heeft dit met de trias politica te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Officier van justitie is de publieke aanklager. Als er een misdrijf is gepleegd en niemand klaagt de dader aan, dan zal de officier van justitie dit doen. Alle zaken die de politie onderzoekt en zelf naar de rechtzaal wil brengen moet eerst langs hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een jaar geleden
dank dank dank

Andere antwoorden (1)

Off van justitie is plijtbezorger namens eisende partij (openbaar ministerie). Maakt geen deel uit van rechtelijke macht.

Trias Politicia, ofwel Gerechtelijke Driehoek. Bestaande uit Openbaar Ministerie, Hfd politie en brgemeester. Bepalen te samen beleid tav openbare orde, veiligheid en rectshanshaving