Wat is een hagelkanon?

Op nu.nl staat een bericht dat fruittelers hagelkanonnen hebben ingezet om te voorkomen dat hagelstenen op het fruit vallen. Weet iemand hoe dat werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me net voor deze vraag te stellem, haha ik zag et ook net,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat schieten die kanonnen precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nikema: ze schieten geen hagel hoor, ze proberen juist te voorkomen dat hagel naar beneden komt.

Antwoorden (1)

Een hagelkanon is een apparaat waarmee geprobeerd wordt hagelvorming in buien tegen te gaan. Verschillende werkingsmechanismen doen de ronde. Door met tussenpozen van enkele seconden schokgolven van geluid de wolken in te sturen zou ofwel de groei van de hagelstenen worden verstoord, ofwel de opbouw van de hagelwolk. Ze worden vooral ingezet door fruittelers en wijnbouwers, in onder meer België, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

Het hagelkanon is al rond 1896 ontwikkeld door de Oostenrijker Stiger. De effectiviteit van het hagelkanon is echter niet bewezen en er zijn redenen om aan te nemen dat het kanon ook níet kan werken. Zo wordt bij bliksem, die vaak hagel vergezelt, veel sterkere schokgolven uitgezonden, terwijl dat geen effect lijkt te hebben op de grootte van hagel. Bovendien ontwikkelen de hagelcellen zich al kilometers eerder, ver buiten het bereik van het hagelkanon. Zodra ze hun lading droppen boven het hagelkanon, zijn geluidsgolven niet meer in staat dit valproces te verstoren. Wetenschappelijke studies die de werkzaamheid van het hagelkanon aantonen ontbreken dan ook...