Waarom is geld uitgeven een goed middel tegen een rot gevoel?

Want hoe vaak komt het wel niet voor dat daardoor iemand in de financiele problemen komt? Omdat er eigenlijk te weinig geld is...
En dat geldt voor vrouwen maar natuurlijk ook voor mannen want die kunnen dat minstens net zo goed!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. Ik heb altijd een schuldgevoel na een aankoop. Sparen geeft mij een goed gevoel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, ik herken dit helemaal niet. Als ik me rot voel ga ik juist absoluut geen geld uitgeven. Het is als ik me goed voel dat ik het met bakken tegelijk over de balk smijt. Misschien toch een verschil tussen jongens en meisjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan deze vraag verwijderd worden voor mijn vrouw hem leest :-)

Het beste antwoord

Geld uitgeven kan best een middel zijn tegen een rot gevoel, maar niet op de manier dat jij het beschrijft. Soms heb ik weleens de pest in en ga naar de stad en koop dan iets om mezelf te verwennen. Denk hierbij aan: een kledingstuk,een boek, een DVD of en CD. Maar...... dit gaat om geld dat er is. Ook ik heb in mijn leven tijden met meer en minder geld gehad. In tijden dat er geen geld was, keek ik wel uit om met geld te gaan smijten. Ik zou daar absoluut geen goed gevoel over hebben gehad, want wat heb je eraan om jezelf in nog grotere financiële problemen te brengen. Ik denk ook niet dat die financiële problemen komen omdat iemand een goed gevoel wil krijgen. Valse schaamte kan een reden zijn, want als de buurman een grote breedbeeld televisie heeft kan ik niet achterblijven, maar heel vaak gebeurt het op de pof kopen ook uit nood. Je hebt te weinig geld om van rond te komen en een gezin met kinderen en je wasmachine gaat kapot. Of de kinderen moeten nieuw kleren hebben en er is geen geld, dus we kopen het bij een postorderbedrijf en betalen het volgende maand wel als we misschien een financiële meevaller hebben. En daar heb je echt geen goed gevoel over; je weet heus wel dat je gaten met gaten vult, maar je hoopt op betere tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat zoals ik al eerder meldde, geld gedrukte vrijheid is.
Het is een escapisme van wat er daadwerkelijk aan de hand is en het geeft je tijdelijk troost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je op dat moment even jezelf verwent. En dat voelt goed. Je troost jezelf met iets moois of een dagje uit. Het is net als chocola :) Maar dan natuurlijk anders.

Bij de helft denk ik ongeveer komt daarna het rot gevoel terug omdat je weer zoveel geld heb uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat die oplossing korte-termijn en lange-termijn oplossingen verwart.

Zoals te veel drinken, of drugsgebruik. De korte termijn kick of de vergetelheid wint het (even) van het gevoel dat je daarna zeker krijgt. Een kater, een kut-gevoel, veroorzaaktes schade in relaties of spullen...

Dat is met teveel geld geld uitgeven niet anders.

zoals een glaasje lekker is maar teveel een probleem
zoals een blowtje gezellig is maar teveel een probleem
zoals wat leuks voor jezelf of een ander kopen leuk en lief is, maar teveel een probleem...

De wilskracht om te stoppen als het voor- een nadeel wordt
begint met het *herkennen* van dat punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af of dat je met deze omschrijving wel de kern raakt. Je ziet namelijk iets belangrijks over het hoofd...

En dat is dat ieder mens probeerd te overleven. Of dat men zoals ik zelf een x-aantal jaar terug door twee verhuizingen kort op elkaar het overzicht ben kwijt geraakt. En ik heb me er inderdaad niet voor geschaamd om hulp te vragen bij de kredietbank om alles weer even op de rit te zetten. Bracht wel erg veel papiere rompslomp met zich mee, maar na een half jaar had ik weer een goed overzicht...

Maar ik denk als iemand de keus heeft tussen de essent betalen en geen geld over houden, of de essent niet te betalen en maar 100 euro in een maand te besteden aan voedsel. Dan maak je hier in je vraagstelling gebruik van een publiekelijk vooroordeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vast en zeker mensen die dit zo ervaren. Het is mi.i een soort verdoving die jezelf toedient. Het rotgevoel komt tijdelijk op de achtergrond omdat je bezig bent met iets anders. Er zijn ook mensen die hun rotgevoel 'weg-eten'.

Uiteraard is het allemaal maar van zeer tijdelijke aard en hou je jezelf eigenlijk voor de gek. Er komt een moment dat je uitgeshopt en uitgegeten bent en dan komt dat rotgevoel direct weer om de hoek kijken en komt er ook nog een schuldgevoel bij. Dus eigenlijk ben je dan nog verder van huis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt veel voor dat de gelduitgever met zijn handeling een leegte/tekortkoming probeert te 'vullen'.

Die personen denken dat ze hierdoor gelukkig worden. Het is al meerdere malen gezegd; het is maar voor korte duur.

Voor hen is het zaak naar de oorzaak van genoemde leegte/tekortkoming te kijken. Dit valt niet mee; dat doet te veel pijn. Dan maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij niet, want het aanschaffen van iets dat ik echt kan gebruiken geeft mij meer voldoening.
Er zijn er ook die er een sport van maken om alles zo goedkoop mogelijk te doen. Deze vrekkenkrant schijnt weer volop in de belangstelling te komen.