zodra de zomertijd in gaat is het dan langer licht of eerde donker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.6K

Het beste antwoord

Het is niet langer licht en niet eerder donker ;-)
Opkomst en ondergang van de zon veranderen niet, alleen als ie opkomt, noemen we dat een uur later (dus lijkt het later licht te worden: op 26 maart komt de zon om 6.30 op, op 27 maart om 7.28 - op 22 april heeft de zon dat uur alweer ingehaald en komt op om 6.29).
En als ie ondergaat, staat onze klok een uur later: op 26 maart gaat de zon om 19.03 onder; op 27 maart op 20.04.

Tip om het te onthouden: in het VOORjaar gaat de klok VOORuit, dus dan schuift de lichtperiode ook een uur op: later licht, zowel in de ochtend (tijdelijk) als in de avond.

29 oktober gaat de klok weer terug.
Tabel opkomst/ondergang: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersverwachting/zonsopkomst_zonsondergang.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dan is het langer licht zodat je langer kan buitenspelen in de winter is het eerder donker zodat het in de ochten lichter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langer licht, maar eigenlijk komt dat door de klok die we een uur vooruit draaien. Natuurlijk niet alleen daardoor, maar grotendeels wel