Hoe kan lucht vochtig zijn?

Hoe kan lucht vochtig zijn? Want water is toch veel en veel zwaarder dan lucht, en zou dan dus toch ook "uit de lucht moeten vallen"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Heet water (damp is lichter)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is de lucht dan echt vermengt met het water? Zoals zout oplost i water? Of blijven het 2 lossen componenten.
Want lucht zelf neemt geen vocht op . Of zit ik verkeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een soort suspensie, het zijn hele kleine druppeltjes water die in de lucht zitten.
Als water kookt verdampt het, dat is lichter dan licht dus stijgt het op en dus is de lucht vochtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water verdampt niet alleen bij 100 graden Celsius. Ook daar beneden. Het is dan opgelost in de lucht. Ook lucht kan zit op zijn beurt oplossen in water. Klinkt allemaal raar, he?

Wat praktische voorbeelden: nat wasgoed wat opdroogt; vissen die met hun kieuwen zuurstof uit het water halen.

Je spreekt dan over de luchtvochtigheid, en als maatstaf hebben we daar voor de relatieve vochtigheid (% RV) en het dauwpunt (gr. Celsius).
De RV geeft aan hoeveel procent waterdamp lucht kan bevatten bij een bepaalde temperatuur en luchtdruk.
En het dauwpunt over bij welke temperatuur voor een bepaalde luchtvochtigheid en luchtdruk condensatie plaatsvindt.

Iets wat we allemaal kennen is de beslagen bril. Het glas van de bril is lager dan het dauwpunt, dus condensatie (kleine waterdruppeltjes op het glas).
En natuurlijk regen, warme lucht stijgt op, komt in een koelere laag in de atmosfeer terecht, condenseert (doordat de omgevingstemperatuur lager wordt dan het dauwpunt - regen.