In hoeverre was men zich in Nederland tijdens de oorlog bewust van het lot dat de gedeporteerde joden wachtte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
bamibal
13 jaar geleden
Ben je met je huiswerk bezig? Misschien moet je zelf iets doen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerkvraag.
VIER vragen over hetzelfde onderwerp. Met
een zoekopdracht is het antwoord te vinden
op alle vier de vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Diedjo: ga zelf even lekker aan het werk, ipv 'die zooi' op GV neer te plempen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nietloos: Persoonlijk vind ik dit onderwerp te heftig om het 'zooi' te noemen. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de antwoorden, vooral als er ouderen zijn die de oorlog hebben meegemaakt. Of het nu voor huiswerk is of niet, voor mij persoonlijk leer ik er in ieder geval wel iets van (van de antwoorden).

Antwoorden (2)

Naar mijn idee hadden de mensen eigenlijk geen idee wat er precies met de opgepakte joden zou gebeuren.. Ze wisten dat ze in de ogen van Hitler 'slecht' waren en zouden wel drie keer nadenken voor ze zich zouden inlaten met een Jood, maar waarom precies en wat ze te wachten stonden wist niemand echt.. Er zullen echt wel verhalen de ronde hebben gedaan, maar je hoort toch altijd over de 'douchekamers'? Niemand wist dat het gaskamers waren.. Ik denk dat de mensen ook niet wisten dat de kampen echt straf-/gevangeniskampen waren, maar meer een kamp waar arbeid werd verricht.. De enige mogelijkheid om nog enigszins te overleven.. Er werd toch ook voorgehouden dat het kamp een soort van tussenstop was? Helaas kwamen mensen echter nooit verder..

Daarbij denk ik ook dat mensen meer met zichzelf bezig waren.. In tijden van angst word je egoïstisch en probeer je alleen je eigen hachje te redden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader is 84 en heeft aan het eind van de 2e wereldoorlog kort in een concentratiekamp gezeten.
Er was daar een ruimte met een soort van stookplaatsen met een schoorsteen erboven, zoals hij vertelde. Het verhaal ging toen dat daarin de Joden verbrand werden.

Een heel klein (maar persoonlijk) bewijs dat er wel degelijk gespeculeerd werd over het lot van de gedeporteerde Joden.