Kan je als verkoper een mondelinge overeenkomst ongedaan maken?

Als je via bijv. marktplaats iets verkoopt en je hebt afgesproken dat de koop door gaat. Kun je dan als verkopende partij onder de verkoop uit als je achteraf toch liever je product niet verkoopt. Ik weet dat je als koper bepaalde rechten hebt, maar hoe zit dat als verkopende partij?
Natuurlijk is het niet heel netjes als je als verkoper eerst een product aanbiedt en vervolgens toch de verkoop ongedaan wilt maken, maar goed het kan een keer gebeuren.

Is er iemand die hierover echte juridische kennis heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (2)

Ik studeer rechten. Herroeping wordt geregeld in art.6:219 BW ev.
Het gaat hier om een schriftelijk aangenomen aanbod? Heeft u een advertentie geplaatst op marktplaats?
Als het wel om een mondelinge aanbod gaat:
Eigenlijk kan je niet meer onder de koop uitkomen als er aanvaardt is door de koper. Er kan alleen maar een herroeping slagen als er bijvoorbeeld overduidelijk een fout is gemaakt zoals, een 1jaar oude auto perongeluk aanbieden voor 20 euro ipv 2000 euro. Of er kan een herroeping slagen als het u iets iets aanbiedt dat bijv. Achteraf Van uw vader is geweest en et is objectief gezien erg aannemelijk dat je het eigenlijk niet zou kunnen verkopen. Kunt u misschien wat meer vertellen over wat u precies wilt herroepen en met welke reden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een correctie op het hierbovengenoemde. Schriftelijk aanbod ipv mondeling. Sorry
Waar het op neer komt: staat de pagina op marktplaats? Dan heb je iets maar ook van marktplaats mag je gewoon je artikel weghalen en als het verder mondeling heb afgesproken lees hieronder

Alleen mond tot mond? Dan heb je niks wordt dan een welles nietus verhaal