Word je van boeken lezen slim?

ik lees veel boeken dus ben nieuwsgierig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Het beste antwoord

Nee van boeken lezen word je nieuwsgierig! hé!! wat schets mijn verbazing.. gij bent nieuwsgierig! +1

ON-TOPIC:

om het slim te noemen weet ik niet, maar, je verbreed je kennis voor zover je boeken leest die kennis toe brengen als je een roman leest, verbreed je je kennis niet zoveel als dat je een boek over de geschiedenis leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk niet dat je er heel veel slimmer van wordt; Je traint je hersens wel, dus misschien dat het iets effect zal hebben.

Je leert er echter wel veel van (Vooral als het boeken zijn anders dan romannetjes & crimi's). Dus je vergaart wel kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt erg af van de boeken en je definitie van slim.

Als je veel dokters romannetjes leest zul je er niet heel veel slimmer door overkomen. Lees je veel geschiedenis, psychologie of wetenschappelijke boeken dan doe je kennis op. Daarmee wordt je slimmer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...psychologie of wetenschappelijke boeken dan doe je kennis op. Daarmee wordt je slimmer" Het lezen van taalboeken wil ook nog wel eens helpen...
Als je informative boeken leest word je heel slim.
Dus bijvoorbeeld boeken over dieren, planeten, beroepen en ga zo maar door.
Als je boeken leest die weinig of geen informatie bevatten, kan je soms ook slim worden.
Bijvoorbeeld: Als je een boek leest over een meisje die een blunder maakt, kan je van haar fout leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees amper boeken, ik doe liever mijn kennis op in de praktijk en dat gaat me prima af.

Toegevoegd op 24-06-2009 17:15:04
hiermee wil ik dus eigenlijk zeggen dat het in ieder geval niet nodig is om boeken te lezen als je slimmer wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, van boeken lezen wordt je niet slim. Wel is het zo dat mensen die van nature al vrij 'slim' zijn (leergierig, snel dingen oppikken, brede interesse) vaak graag lezen.

Maar....van boeken kun je wel heel erg veel leren, hele veel kennis opdoen, ook van niet-wetenschappelijke boeken. Trouwens, je wilt niet weten hoeveel kleine feiten en feitjes ik ken van het jarenlang verslinden van Suske en Wiske, Asterix en Kuifje ;-)

Ik was als kind zo'n onverbeterlijke boekenwurm (nou, boekenfreak denk ik) dat ik naast de hele boekenkast ook de hele (kleine) Winkler Prins van A tot Z heb gelezen, na de medische- en de dierenencyclopedie en alle mogelijke lecturama-series die mijn ouders gelukkig hadden staan, en veel daarvan is omgezet in parate of basale kennis, maar nog steeds is mijn leeshonger onbegrensd en ik discrimineer daarbij eigenlijk niet ; 'Een kleine geschiedenis van bijna alles' staat gebroederlijk naast 'Waren de Goden Kosmonauten' , 'Tussen Waarheid en Waanzin' naast 'het Hare Krishna-boek' en de Camera Obscura naast alles van Virginia Andrews. Het belangrijkste is voor mij dat er letters in staan. Ik kan me zelfs - naast het nachtkastje vol Boeketreeksen dat ik in mijn jaar Spanje heb doorgewerkt voor ik Engelse boeken ontdekte -uit mijn hele leven maar één echt slecht boek herinneren dat ik ook nooit weer hoef te lezen ; verder lees ik al mijn boeken ook nog eens meermalen.

Ik denk dat veel van mijn kennis op allerlei gebieden wel degelijk uit boeken komt. Maar of je er echt slim van wordt ?? Het helpt misschien wel makkelijker dingen te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van welk genre boeken; als je alleen pulplitteratuur leest, kom je niet veel verder. Als je wetenschappelijke werken leest, begrijpt en verwerkt dan zeker.Ook goede romans kunnen een inzicht geven in bepaalde fases in het leven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk geloof ik wel dat je slimmer wordt, van boeken steek je altijd iets op. Is het geen levensles, dan is het wel informatie die je daarvoor niet had. Ook taalkundig gezien kun je er een hoop van opsteken zoals zinsbouw en nieuwe woorden.

Hoe informatiever de boeken, hoe meer je ervan opsteekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ligt er natuurlijk wel aan wat de inhoud van de boeken is en of je iemand bent die dingen goed onthoudt. Meestal als het onderwerp je aanspreekt en je echt iets verrassend nieuws is, dan blijft het wel hangen en worden je hersenen door dat onthouden getraind en wordt je kennis uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leert van boeken, je leert over andere werelden en je leert snel lezen.