Zitten er gevaarlijke vissen/dieren/andere enge dingen in het natuurwater in Nederland?

Ik durf niet te zwemmen in natuurwater!!!
Het word weer zomer en vrienden van me zijn al planningen aan het maken om te gaan kajakken... Ook hadden ze het over meertjes en andere natuurwateren waar je lekker kan zitten in de zomer...
Toen ik het hoorde kreeg ik het al benauwd..
Vorig jaar gingen we met zijn alle een paar keer barbecue en zwemmen langs de maas en andere plaatsten...

Ik vond dat zooo vreselijk ik ben echt bang gewoon! Ik durfde niet het water in... het idee van al die enge vissen enz... Maar zijn er wel enge vissen?
Is er een reden waarom ik bang zou moeten zijn, of moet ik me echt helemaal nergens druk om maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat het antwoord is verplaatst vond ik het wel een goede tip =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op voor aso's op jetski's, die zijn heel gevaarlijk voor zwemmers.

Antwoorden (11)

Weet niet precies wat je eng vind maar in het water zou je wel eens een ringslang kunnen tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slangen?! Ik hoopte met deze vraag een hoop gerust stellende antwoorden te krijgen, zodat ik deze zomer eens de moed bij elkaar kon rapen om te zwemmen... En dan kom jij ook nog aan met slangen!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt een geruststellend antwoord, zucht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze zijn niet gevaarlijk toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze zijn veel banger van jou dan jij van hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ringslang doet niks tenzij je hem/haar beetpakt.
Ik zag ooit een bioloog een ringslang oppakken die lag te zonnen. Bioloog: 'Hij doet niks hoor!' (Oftewel: ringslangen bijten niet, zijn niet giftig, enzovoorts.)
Waarop de ringslang zijn standaardverdediging-in-nood inzette: zijn maaginhoud over de bioloog uitkotsen.
Ringslangen eten vis en kikkers, dus bedenk maar hoe halfverteerde vis en dergelijke ruikt...
Gevaarlijk zijn ze niet, maar laat ze toch maar met rust (ook omdat anders iedereen om je hen niet meer bijkomt van het lachen :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ stippel
+ hippo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet ik gaan zitten liegen dan? Dit is toch antwoord op de vraag! En ik heb zelf idd in zwembad de kikker nabij groenekan wel eens naast een ringslang gezwommen. En iderdaad ze doen niets, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat eng vinden, en das geloof ik nou net de vraag!
De snoek (een roofvis), komt in Nederland in zoetwater voor.
Die kan je bijten, maar dat komt zo weinig voor, dat het (bij wijze van spreken) meteen in de krant staat, als dat gebeurd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'enge dieren' die in Nederland in het water voor zouden kunnen komen, zijn banger voor jou dan jij voor hen bent. Zodra ze in de gaten hebben dat jij er aan komt, zorgen ze snel dat ze uit de buurt zijn. Dus maak jezelf niet bang en ga lekker zwemmen.

Er zijn in Nederland niet echt giftige zee-egels waar je per ongeluk op kunt gaan staan, maar ik kan je, ook om wat minder bang te worden, aanraden om surfschoentjes te dragen als je gaat zwemmen. Dan durf je beter op de bodem te gaan staan, heb je minder last van scherpe steentjes onder je voeten en heb je meer grip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me niet druk maken. Bij zwemmen en varen in open water zijn stromingen en dergelijke gevaarlijker dan de dieren die in het water zitten (en die jou nog veel enger vinden dan jij hen).
Hou wel in de gaten of er bijvoorbeeld waarschuwingen zijn voor blauwalg - geen dier, maar je krijgt er nare uitslag van. Blauwalg wil weleens massaal voorkomen als het langere tijd warm geweest is.
Wel altijd na een verblijf op plekken met lage begroeiing jezelf inspecteren op teken, dat is wel iets om op te letten ivm ziekte van Lyme (maar: niet elke teek is besmet met de ziekteverwekker die problemen geeft, en meestal raak je pas geïnfecteerd als de teek al langer vast zit, een dag of zo - dus als je jezelf even goed nakijkt op ongewenste bezoekers).
Durf je tegen je vrienden te zeggen dat je het eng vindt? Dat helpt misschien ook al een beetje, al zal misschien iemand het 'leuk' vinden om je te laten schrikken.

Ik hoop op een lekker warme zomer met mooi weer, en ik hoop dat je er volop van kunt genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, en ja ik heb wel vrienden die zo idioot zijn om me te laten schrikken! Wat ik absoluut NIET leuk vind!!! Des te leuker voor hun natuurlijk.... Ja ik hoop ook op een lekkere warme zomer heerlijk, ben daar echt aan toe!!! Wij allemaal wel denk ik =)
In de noordzee komen haaien voor, bijvoorbeeld de hondshaai en de doornhaai, maar die zijn niet echt gevaarlijk.

Van Jaws achtige taferelen aan het Nederlandse strand heb ik in elk geval nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja in de zee durf ik al helemaal niet, want daar zitten kwallen! Ik ben toch een mietje, voel me net een klein kind als het over zwemmen gaat...
Ik zou je het liefst gerust willen stellen, maar bij mij is er een keer een rat in de kano komen zitten terwijl we aan de kant lagen en ik nog in de kano zat. Dat was niet echt prettig zegmaar... Maar ratten kom je eigenlijk vooral in sloten tegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. in dat water zitten grote snoeken van wel meer dan een meter lang, met vreselijke scherpe tanden!
Ze bijten voornamelijk in tenen en voeten!
Dus de rest blijft heel.
En dan zijn er nog de bruine rat en de zwarte rat, die hebben liever meisjes oren, vooral met een oorring.
En ja, dan heb je nog de 8 soorten bloedzuigers, waarvan de zwart gestreepte wel de gevaarlijkste is, die krijg je niet meer los, de dokter moet hem er uit snijden!
Dan kan je ook nog de buik kruiper tegen komen, als je in helder water zwemt, maar die bijt niet echt, die plakt meer aan je buik vast, soms op je rug, verders valt het reuze mee hoor, maar neem wel altijd pleisters en verband mee als je gaat zwemmen!!

ONZIN allemaal natuurlijk!!
Er zijn geen gevaarlijke dieren in het water van Nederland.
Alle vissen schrikken zich rot van je en zijn al weg voordat je het water in gaat, want ze voelen de trillingen van het lopen naar de waterkant.
Er zitten echt geen gevaarlijke dieren in het water!!

Toegevoegd na 20 uur:
In het zoute zeewater langs onze kust is het wel wat anders!
Er zitten duizenden krabben in de branding, gevaarlijke kwallen die grote brandblaren kunnen veroorzaken die zeer pijnlijk zijn en giftige vissen, zoals de pieterman met een giftige stekel waar je maar beter niet op kan trappen.
gelukkig voor al die badende vrouwen, zie je ze niet zitten door de branding, anders ging er geen vrouw meer de zee in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Bij nader inzien bedacht ik wel degelijk een gevaarlijk dier... De homo sapiens ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen hippo's gelukkig, maar wel homo's ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig geen (echte) hippo's, dat zijn geen lievertjes.. ...heb ik gehoord - misschien valt het allemaal wel mee, zoals gewoonlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, die buikkruipers. Plusje Sherlock
Wat betreft het water zou ik alleen even de lokale zwemwaterkwaliteit in de gaten houden (blauwalg).

Op de wal heb je eveneens al weinig te vrezen. De enige pestkop is de teek. Neem een tekentangetje mee in je verbandtrommetje/tasje, voor het onverhoopte geval. En weet hoe je daarmee overweg moet gaan.

Het klinkt alsof het een fijne zomer voor je wordt. Veel plezier gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet oppassen voor zwemmersjeuk in stilstaande wateren met veel eenden, dat is niet gevaarlijk maar wel onprettig en ontsierend. Vissen zijn dan je vrienden, omdat dit risico in water met veel vis afneemt doordat vissen graag slakken eten.

Ook blauwalgen zijn erg toxisch, daardoor kun je gezwollen ogen krijgen, en andere allergische verschijnselen (na een zwempartij in het Merwedekanaal heb ik wel eens een niesbui gehad die ongeveer drie kwartier duurde). Men is ook beducht voor de effecten van blauwalgen op lange termijn, omdat de vergiften ernstige neurologische schade als ALS kunnen veroorzaken.

Sommige rugzwemmers willen ook wel eens bijten en een plasje met medicinale bloedzuigers (ja, die komen voor in Nederland), is een bijzonder onprettige en beangstigende ervaring, zo weet ik uit tweede hand.

Een serieus risico is de ziekte van Weil, een bacterie die door ratten wordt verspreid en via het water mensen kan besmetten.

Het enige waar je je dus niet druk om hoeft te maken zijn de vissen, er zijn hier in Nederland geen vissen die groot genoeg zijn om je in een keer op te eten en ook geen vissen die stukken van je af kunnen bijten zoals piranhas dat kunnen. Het is waar dat snoeken wel eens in voeten van zwemmende mensen hebben gehapt, maar dat risico is te verwaarlozen en het kan je hooguit een paar snijwonden opleveren. De grote meervallen in de Maas zijn ook niet gevaarlijk zolang je groter bent dan een voetbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaarlijkste in natuurwater is de vele (scherpe) rotzooi die er door de mensen ingesmeten wordt. Trek daarom toch altijd liever een paar waterschoentjes of desnoods afgedankte gympen aan. Dan heb je iig meer kand dat je je voeten heel houdt. Enge of gevaarlijke beesten zitten er in de Nederlandse wateren niet, dus je zult niet worden opgegeten door een kaaiman of uit elkaar gescheurd door een schooltje piranha's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL, dan moet je eens iets lezen over de Candiru, uit het Amazonegebied...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vandellia_cirrhosa
Je MOET toch niet zwemmen in natuurwater als jij dat niet wilt? Ik doe het ook nooit omdat ik wel eens vreselijke ziek ben geweest van een parasiet die ik in Nederland heb opgelopen. Zwembaden worden nog gefilterd maar natuurwater niet en het zal niet zo vaak voorkomen, maar jij zal net diegene zijn! Het zal met kajakken niet zo snel gebeuren, maar in een stilstaand meertje waar ook beesten zoals runderen en herten enz. drinken en zich ontlasten...Vrienden en kennissen waarmee wij regelmatig de natuur ingaan weten allemaal dat ik wel meega en lol heb, maar dat ik niet zwem. Dat hebben ze maar te respecteren en dat doen ze ook. Op die manier weten we allemaal waar we aan toe zijn en hoef ik mijn plezier niet te laten vergallen door er al een tijd van tevoren tegenaan te moeten hikken.
Ik blijf lekker aan de kant met een goed boek, een lekker muziekje en wat lekkers te eten en te drinken. Ik let op de spullen en vaak ben ik niet de enigste, want er is altijd wel iemand die blij is niet te moeten als het niet erg heet is. Je hoeft in elk geval niet bang te zijn voor vissen en ander ongedierte, het komt zelden voor dat er vissen in je bijten in onze wateren. Maar er is geen plicht om te zwemmen, die leg je alleen jezelf op. Je zou het eens aan kunnen geven en kijken hoe ze reageren. Als het echte vrienden/innen zijn, dan hebben ze er respect voor en houden ze rekening met je.