Ja, natuurlijk, ik was op mijn 13/14e depri
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker op je 15e. Waar precies de grens ligt is waarschijnlijk niet zo makkelijk te zeggen. Dat kan op veel jongere leeftijd zijn, maar meestal beseffen jonge kinderen niet dat ze depressief zijn. Onze ervaring ligt vanaf een leeftijd van 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen specifieke grens om depressief te zijn maar het is wel vroeg als je het mij vraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn werk te maken met kinderen en jeugdigen, en ik kan je verzekeren dat kinderen onder de 10 al depressief kunnen zijn.
Als je 15 bent is je lichaam en geest erg in verandering en dat kan ook voor verwarring zorgen. Er hoeft dan geen sprake te zijn van depressie, maar bv onzekerheid die weer somberheid op roept.
Een dipje is niet meteen een depressie. Zonder pieken geen dalen. Als je twijfelt, zou ik naar de huisarts gaan en t bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kan ik uit persoonlijke ervaring zeggen dat dit inderdaad kan, op jongere leeftijd ook zelfs. Depressie bij kinderen komt vaak voort uit vervelende ervaringen of kunnen een fysiologische (vaak erfelijke) oorzaak hebben. Behandeling is strikt noodzakelijk omdat depressie op jonge leeftijd sterk van invloed is op de gezonde ontwikkeling tot een stabiele volwassene.
Echter een kanttekening. Depressie moet niet verwart worden met de periodes van neerslachtigheid die veel pubers doormaken. Deze gaan vanzelf over. De symptomen zijn minder ernstig.
Twijfel je als kind/puber of je depressief bent dan kan je het best iemand in vertrouwen nemen en erover praten. Samen kan je wellicht naar de huisarts gaan om om hulp te vragen. De vraag om hulp is echter voor een depressief persoon erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Steun vanuit de omgeving is dus erg belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je dat voor jezelf?
Dan voel jij je niet prettig. En dat is heel jammer, op deze jeugdige leeftijd.
Tuurlijk kan dat, dat je je depressief voelt.

Het feit dat je je dit afvraagt is al een reden om even naar de huisarts te gaan. Die zal je doorverwijzen naar een psycholoog, als hij het ook vindt. Een paar goede gesprekken om uit te vinden hoe het komt dat je je zo voelt. Want dat kun je maar beter achter de rug hebben, zodat je van je tienertijd kunt genieten.

Hoop dat het snel beter met je gaat!