Welk onderdeel van mijn lichaam/hersenen bepalen mijn nuchterheid over bepaalde dingen

Ik ben anderhalf jaar geleden tijdens een vakantie in Spanje in vrij korte tijd ernstig ziek geweest en 1 dag zo erg dat ik het wonder boven wonder heb overleefd. Precies een jaar later heb ik een ongeluk gehad toen ik op vakantie van een rots het water in ben gevallen. Hierdoor heb ik tot heden dagelijks rugklachten van.
Maar ik ben tegen de mensen in m'n omgeving altijd vrij nuchter geweest. Veel mensen schrikken ze zich rot en worden stil als ik bijvoorbeeld zeg over de ziekte dat ik echt bijna niet meer leefde, terwijl ik er geen seconde moeite mee heb gehad en nog steeds niet heb. Ik zeg het vaak nog met een lach ook.
Soms vind ik het grof van mezelf en zit soms te denken of ik wel zo makkelijk erover mag denken. Waar komt dit door? Ligt dat aan mijn karakter of iets dergelijks? Aangezien veel mensen van dit soort gebeurtenissen volledig van slag kunnen raken. Ik ben dus benieuwd wat bepaald dat ik er vrij makkelijk mee om kan gaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een man, denk ik. Die zijn ook meestal meer praktisch en denken: Tsja, het was niet leuk, maar ik ben er nog.
En misschien kom je uit een hard werkend gezin? Met een 'Niet praten maar breien' mentaliteit? Gewoon werken en niet zeuren? Verder kan het zijn dat het je persoonlijkheid is om in het hier en nu te leven. Ben je geen piekeraar? Allemaal factoren die bijdragen aan hoe je omgaat met dingen.

Antwoorden (1)

Na vele onderzoeken is gebleken dat je karaktereigenschappen voor het overgrote deel vastliggen in de lobus frontalis (voorhoofdskwab). Veranderingen in karakter kunnen dus veroorzaakt worden door letsel hieraan. Heb je dus na het ongeluk veel last gehad van pijn op/in je voorhoofd? Dan bestaat er misschien een kans dat je verandering van karakter daardoor komt. Mensen kunnen echter ook veranderen van karakter door ingrijpende gebeurtenissen. Waarschijnlijk zal het door dit laatste komen omdat beschadigingen aan je lobus frontalis dermate ernstig moeten zijn wil je hier ook daadwerkelijk iets van merken.