Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen raken gewend aan iets en als ze dat iets opeens niet meer krijgen raken ze verward en krijg je ontwenningsverschijnselen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het celmembraan van een lichaamscel zitten receptoren die aan bepaalde stoffen binden zoals heroïne. Bij veel gebruik zitten al die receptoren vol, wat het lichaam niet gewend is. De cel 'denkt' dat hij teveel receptoren heeft en inactiveert deze (downgraden of desensibilisatie).
Dit betekent dat de verslaafde bij één zelfde dosis niet meer hetzelfde zal ervaren, hij heeft dus méér heroïne nodig de volgende keer.. waardoor dit proces nog eens plaatsvindt etc.
Een neerwaartse spiraal dus.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel er in het DSM-IV niet gesproken wordt van verslaving, maar altijd van middelenafhankelijkheid, kan men toch aan de hand van de verschillende criteria een diagnose stellen die overeenkomt met wat men verslaving noemt. In het DSM-IV staan de middelen-gerelateerde stoornissen beschreven op As-1, van Clinische stoornissen. Middelenafhankelijkheid wordt gediagnosticeerd als 3 of meer van de volgende symptomen zich tegelijkertijd voordoen binnen 12 maanden:

1.Tolerantie treedt op, dat wil zeggen dat er steeds meer van het verslavende middel nodig is om het gewenste effect te bereiken of dat steeds minder effect optreedt bij het gebruik van eenzelfde hoeveelheid van het verslavende middel
2.Er treden ontwenningsverschijnselen op, specifiek voor dat middel, of er worden gelijksoortige middelen genomen om de ontwenningsverschijnselen het hoofd te bieden.
3.Het middel wordt in steeds grotere hoeveelheden genomen, over een langere tijd dan eigenlijk de bedoeling was
4.Er is de drang om te stoppen met het middel, verschillende (mislukte) pogingen zijn ondernomen om te stoppen, te minderen
5.Veel tijd wordt gestoken in het verkrijgen van het middel en/of het gebruiken van het middel
6.Belangrijke sociale activiteiten, werk en/of vrijetijdsbesteding worden opgegeven of verminderd voor het middelengebruik
7.Ook al weet de persoon dat het middel dat wordt genomen zorgt voor fysieke of psychologische aandoeningen of verslechtering daarvan, hij of zij blijft doorgaan met het gebruik ervan.
Tevens wordt in het DSM-IV onderscheid gemaakt tussen of het middel zorgt voor lichamelijke afhankelijkheid of niet.

Zoals men kan zien is het niet noodzakelijk dat er zowel tolerantie als ontwenningsverschijnselen optreden, zolang er maar 3 andere criteria zijn. Dit is wat men vaak ziet bij een handelingenverslaving, en hoewel het DSM-IV geen gewoonteverslavingen bevat (er is altijd een middel nodig om tot afhankelijkheid te komen volgens het DSM), kan men met enige creativiteit een gewoonteverslaving of afhankelijkheid wel hetzelfde diagnosticeren. Anders zou een gewoonteverslaving als pathologisch gokken vallen onder de stoornis in de impulsbeheersing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op www.helderheid.nl, daar kun je alles lezen over verslaving. Succes! Marian