Hoe vertel je je ouders dat je een andere opleiding wilt volgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.2K

Antwoorden (6)

Gewoon beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen, het gaat om je toekomst. Jij moet gelukkig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon duidelijk zeggen dat je jezelf niet de rest van je leven die richting wil doen, en zeggen wat je wel leuk vind. Ik raad je wel aan om een opleiding af te maken anders krijg je er echt spijt van het is namelijk heel moeilijk om later weer opnieuw voor carriere te gaan, ik spreek uit recente ervaringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk zijn. Zeg wat je op je hart heb. Als je weet dat je ouders er niet blij mee zijn wacht dan op het juiste moment. Na het eten bijvoorbeelt begin voorzichtig en beargumenteer waarom je wilt stoppen en wat je wel wilt doen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik als ouder belangrijk zou vinden is of je echt een goede reden hebt om naar een andere opleiding te willen en wat voor opleiding het precies is. Dus als ik jou was zou ik me in de eerste plaats heel goed laten informeren over die andere opleiding. Waar is de opleiding, hoeveel jaar duurt het, waar leidt het je precies toe op en wat wil jij er uiteindelijk mee. Waarom wil je deze opleiding die je nu doet niet meer? En waarom die andere juist wel. Kom goed beslagen ten ijs zodat je op al hun vragen een antwoord hebt. Als het financieel voor je ouders niet haalbaar is zoek dan een baantje zodat je zelf een deel kan betalen. Als je echt graag die andere opleiding wil doen heb je dat er vast wel voor over. Bedenk ook hoe je er zelfstandig komen kan, dat helpt allemaal mee om het voor je ouders duidelijk te krijgen dat je serieus bent. En als ze vragen waarom je wilt veranderen, kom dan met een gedegen reden en zeg niet iets als: naah, lijkt me gewoon leuker, of, mijn vriendinnetje zit ook op die opleiding en het lijkt me leuk het samen te doen. Daar zou je mij, als ouder, niet mee overhalen. Wel als ik zie dat je er echt over nagedacht hebt en als ik passie, bevlogenheid bij je voel omdat je denkt dat je heel geschikt bent voor wat ze je daar, bij die andere opleiding, kunnen leren. En nu: hoe vertel je het ze...
Ik zou het prettig vinden als je ons vroeg of wij, je ouders, even tijd voor je hebben om iets te bespreken. Dat maakt duidelijk dat er iets belangrijks te bespreken is voor je. Ga er echt voor zitten met je ouders, geeft niks als je zenuwachtig bent. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vertellen dat je de laatste tijd goed nagedacht hebt over wat je eigenlijk graag wil bereiken in het beroepsleven en dat je huidige opleiding daar niet bij aansluit. Je kan het natuurlijk ook anders zeggen als het maar een voor jou belangrijke reden is. Als ouder zou ik trots op je zijn als ik merkte dat je het allemaal zo goed overdacht hebt en je zeker serieus nemen. Misschien zou ik ook wat tijd aan je vragen om er zelf even over na te denken. Maar als het enigzins mogelijk is zou ik je ondersteunen.
Zo werkt het een beetje: als je je eigen keuze serieus neemt dan nemen je ouders het ook serieus.
Succes op je nieuwe opleiding! ;-)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Precies, als je het zelf serieus neemt doen zij dat ook.
Je moet starten met een klein onderzoekje: Waarom wil je een andere opleiding volgen? Wat zijn de kosten? Welke argumenten gebruik je om met je ouders het er hier over te hebben? enz. Stel nou je zit midden in een andere opleiding, dan moet je de voor en nadelen op een rijtje zetten. Als je er dan goed over nadenkt en weet hoe je dit moet vertellen aan je ouders, is het bijna een makkie om je ouders te overhalen. Ik zeg niet dat je dan alle garantie hebt dat ze ja gaan zeggen of het er mee eens zullen zijn, maar je hebt dan een grote kans dat het gaat lukken. Stel nou je moet nog een opleiding beginnen, en je hebt je aangemeld voor een opleiding, maar denkt uiteindelijk: hmm het is toch niet iets voor mij. Of: Nee deze opleiding vindt ik leuker. Dan moet ook alle belangerijke dingen op een soort klad schrijven en proberen een plan te bedenken je ouders over te halen.

Ik heb gevonden en gedaan:
- Wees eerlijk tegenover je ouders, Lieg niet over dingen en houd niets achter. vroeg of laat komen ze er toch achter en ben jij de pineut.
- Wees enthousiast over je plan om van opleiding te wisselen. Als je laat zien dat je enthousiast bent zul je laten zien dat dit je blij en gelukkig maakt. Je ouders vinden het namelijk erg belangerijk dat je gelukkig bent. En uiteindelijk is het toch je eigen toekomst.
- Zorg er ook voor dat je een "plan B" klaar hebt liggen. Als er dan iets fout gaat raak je niet meteen al hun vertrouwen kwijt.
- Laat ze zien dat je het ook gewoon verdient. Doe bijv. je best op school, doe je klusjes en zorg dat je je aan afspraken houd. Zo laat je zien dat je verantwoordelijk bent en te bertrouwen bent.
- wees extra aardig en gedraag je zo volwassen mogelijk.

meer tips kan ik je echt niet geven. Hopelijk heb je er wat aan

groetjes