Hoe vertel je je ouders dat je een andere opleiding wilt volgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon beginnen

Gewoon zeggen, het gaat om je toekomst. Jij moet gelukkig zijn!

Gewoon duidelijk zeggen dat je jezelf niet de rest van je leven die richting wil doen, en zeggen wat je wel leuk vind. Ik raad je wel aan om een opleiding af te maken anders krijg je er echt spijt van het is namelijk heel moeilijk om later weer opnieuw voor carriere te gaan, ik spreek uit recente ervaringen

Eerlijk zijn. Zeg wat je op je hart heb. Als je weet dat je ouders er niet blij mee zijn wacht dan op het juiste moment. Na het eten bijvoorbeelt begin voorzichtig en beargumenteer waarom je wilt stoppen en wat je wel wilt doen. Succes!

Wat ik als ouder belangrijk zou vinden is of je echt een goede reden hebt om naar een andere opleiding te willen en wat voor opleiding het precies is. Dus als ik jou was zou ik me in de eerste plaats heel goed laten informeren over die andere opleiding. Waar is de opleiding, hoeveel jaar duurt het, waar leidt het je precies toe op en wat wil jij er uiteindelijk mee. Waarom wil je deze opleiding die je nu doet niet meer? En waarom die andere juist wel. Kom goed beslagen ten ijs zodat je op al hun vragen een antwoord hebt. Als het financieel voor je ouders niet haalbaar is zoek dan een baantje zodat je zelf een deel kan betalen. Als je echt graag die andere opleiding wil doen heb je dat er vast wel voor over. Bedenk ook hoe je er zelfstandig komen kan, dat helpt allemaal mee om het voor je ouders duidelijk te krijgen dat je serieus bent. En als ze vragen waarom je wilt veranderen, kom dan met een gedegen reden en zeg niet iets als: naah, lijkt me gewoon leuker, of, mijn vriendinnetje zit ook op die opleiding en het lijkt me leuk het samen te doen. Daar zou je mij, als ouder, niet mee overhalen. Wel als ik zie dat je er echt over nagedacht hebt en als ik passie, bevlogenheid bij je voel omdat je denkt dat je heel geschikt bent voor wat ze je daar, bij die andere opleiding, kunnen leren. En nu: hoe vertel je het ze... Ik zou het prettig vinden als je ons vroeg of wij, je ouders, even tijd voor je hebben om iets te bespreken. Dat maakt duidelijk dat er iets belangrijks te bespreken is voor je. Ga er echt voor zitten met je ouders, geeft niks als je zenuwachtig bent. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vertellen dat je de laatste tijd goed nagedacht hebt over wat je eigenlijk graag wil bereiken in het beroepsleven en dat je huidige opleiding daar niet bij aansluit. Je kan het natuurlijk ook anders zeggen als het maar een voor jou belangrijke reden is. Als ouder zou ik trots op je zijn als ik merkte dat je het allemaal zo goed overdacht hebt en je zeker serieus nemen. Misschien zou ik ook wat tijd aan je vragen om er zelf even over na te denken. Maar als het enigzins mogelijk is zou ik je ondersteunen. Zo werkt het een beetje: als je je eigen keuze serieus neemt dan nemen je ouders het ook serieus. Succes op je nieuwe opleiding! ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100