Iemand uit Indonesië
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met Indonesies en Nederlands bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Indo was oorspronkelijk een kind van een Nederlander (m/v) en een persoon uit Nederlands-Indië.
Een Indonesiër is dus geen Indo.
Tegenwoordig wordt de term gebruikt voor alle Nederlanders van Indische (dus niet: Indonesische) afkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Indo is iemand die afstamt of komt uit het voormalig Koloniaal Nederlands Indie wat nu Indonesie heet, met zowel Indonesische als Europees/Nederlandse )groot)ouders of ouders die zelf al Indo zijn of waren dus van bovenstaand gemengd bloed.

De Indo´s genoten in het voormalig Ned Indie bv van Nederlands onderwijs, spraken de Nederlandse taal en hadden veel Europese gebruiken en tradities maar dat gold ook voor de Indonesische gebruiken die zij hebben maar de voorkeur ging er vaak naar uit je zo Europees mogelijk te gedragen.

Ook als je verder terug gaat in de tijd dan was het zo dat vele Nederlandse mannen een Indonesische vrouw ontmoette, toen Inlandse genoemd, en uit deze relatie´s werden kinderen geboren.
Als de man zijn vrouw huwde en haar en zijn kinderen erkende dan waren de kinderen ook Indo´s of ook wel Indischen genoemd dus erkenning was van belang.
Zodoende zag je vaak dat Indo´s in het voormalig Ned Indie een goed, welvarend leven hadden op het eerste gezicht want zij vormden eigenlijk een tussenlaag en werden door de Nederlanders achtergesteld en later ook door de Indonesiers weggejaagd omdat deze hen als zogenaamde Hollanders zagen.

Veel Indo`s dienden in het KNIL of te wel het Koninklijk Nederlands Indisch Leger.

De eerste generatie echte Indischen kwam hier zo vanaf 1948 toen bleek dat na de tweede wereld oorlog zij niet meer welkom waren in hun eigen land, hoewel zij ook konden kiezen voor de toen inmiddels Indonesische nationaliteit gezien de republiek Indonesie was uitgeroepen en onafhankelijk was verklaard, Nederlands Indie bestond niet meer.
Velen kozen om naar het onbekende vaderland Nederland te repatrieren.
Hun kinderen al dan wel of net niet daar geboren trouwden later in Nederland meestal met een Nederlander en aan hun kinderen is dus niet altijd te zien dat ze van Indische komaf zijn
Indo´s zelf zeggen veelal dat dit ook echte Indo´s zijn en hun kinderen ook weer.

Er wordt ook gezegd dat de Indo´s de meest aangepaste en geruisloze, geintegreerde groep is die we in dit land kennen tot nu toe.
Zij werden bij aankomst bewust verspreidt door het land om groepvorming eventueel te voorkomen.
Hoewel een Indo in een groep ook zeer aanpassend vermogend is gezien hun achtergronden.
Vlak na de eerste wereldoorlog was Nederland nog zelf bezig het land weer op te bouwen en was er weinig ruimte voor de Indo om zijn verhaal te doen.
Velen leden in stilte.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedoel 2 wereld oorlog.