wat is de mooiste metafoor die je ooit hebt gehoord en WAAR slaat het dus op?

ja ik heb het opgezocht het is ''de'' en niet ''het'' ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb weleens tegen iemand gezegd :''het leven is als een neus''...diegene begreep mij niet...dus ik zeg..je moet eruit halen wat erin zit....het was niet eens grappig bedoeld maar ik gebruikte die neus dus als metafoor op t leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol... Wie het onderste uit de kan haalt, krijgt de deksel op zijn NEUS ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de film "Il postino" legt Pablo Neruda aan de postbode uit wat een metafoor is. Schitterende scène.

Het beste antwoord

De auto en de chauffeur als metafoor op een lichaam, is wel heel treffend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus de ziel en het lichaam? (een uitlegje zou leuk zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het is zo... De chauffeur = de ziel en de auto = het lichaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat bedoel ik ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (7)

Een bol is nooit helemaal rond.

Niets of niemand op aarde is volmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"We waren als de neefjes van Donald Duck"

Bij twee vrienden of lovers die elkaar heel goed aanvullen (de neefjes van Donald Duck vullen elkaars zinnen ook altijd aan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker".
Niet de ècht allermooiste, maar wel een hele goede, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen.

Bij rustig weer kan iedereen gemakkelijk stuurman zijn.

Beide spreken voor zich denk ik. Leuke vraag trouwens, Naatje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En al mijn luchtige antwoorden dreven verder als guitige stapelwolkjes in een blauwe hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heeft meer partners gehad als klinknagels aan de moerdijkbrug, spreekt ook voor zich denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het spijt me dat het eigenlijk een beetje politiek is, maar de mooiste metafoor die ik ooit gelezen heb is "Flatgebouw Nederland'' van Pamela Hemelrijk, waarin tot in de puntjes een uit de hand gelopen situatie in een flatgebouw wordt vergeleken met de teloorgang van de Nederlandse maatschappij. Natuurlijk klopt het verhaaltje niet op alle punten, maar je weet wel precies wie en wat ze waarmee bedoelt, en hoewel vermakelijk is het eigenlijk huiveringwekkend.
En dan met name de eerste helft, tot en met ' en wij kunnen er niets tegen doen' . Schitterend en schrijnend. Maar wel een ijzersterke metafoor.