Waarom moet je een ei laten schrikken in koud water nadat je het hebt gekookt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Een ei laat je schrikken om deze gemakkelijk te pellen. Er zijn er ook bij die zeggen dat het voorkomt dat een zacht gekookt ei dan niet stolt, en een hardgekookt ei word niet blauw. wat eigenlijk ook een beetje klopt daar door het afkoelen het ei niet na gaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan laat de schil snel los als je hem wilt pellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de warmte zetten de vliezen uit. Door in zo koud mogelijk water te dompelen krimpt de celstructuur van het binnenvlies. De kalkschaal houdt het buitenste vlies vast. Hierdoor komen ze los van elkaar. Zo ontstaat er een, weliswaar heel dunne, ruimte die er voor zorgt dat het ei makkelijk pelt.