Waarom is het zo moeilijk om op te staan?

Ik heb doordeweeks hele erge moeite met opstaan maar ik weet niet waardoor dir komt, ik heb al geprobeerd eerder naar bed te gaan maar dat helpt niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat in bed liggen fijn warm is en omdat jr geen zin hebt om naar school/werk te gaan.

Ook dat is natuurlijk weer voor een deel psychisch hoe harder je jezelf vertelt dat je geen zin hebt om op te staan, hoe moeilijker het wordt. Vooral als je er uitmoet omdat je allemaal dingen moet doen waar je ook geen zin in hebt. Maar vroeger naar bed gaan helpt niet zondermeer, en zeker niet binnen een week. Dat zou je over langere tijd moeten leren. De belangrijkste reden waarom veel mensen moeilijk opstaan is echter dat je slaap verloopt in cycli van diepe, droom- en ondiepe slaap. Die cycli duren ongeveer 90 minuten, en tijdens de ondiepe slaap aan het eind van die cyclus, wordt je heel makkelijk wakker. Vaak zelfs (ongemerkt) midden in de nacht, om daarna weer vrolijk verder te slapen. Wanneer je wekker gaat aan het eind van zo'n cyclus was je eigenlijk toch al (bijna) wakker, en sta je met weinig moeite op. Gaat die echter altijd midden in je droom- of diepe slaap, dan wil je lichaam eigenlijk die slaapcyclus nog afmaken, en is het en ramp om om te staan. Het beste kun je dus proberen je slaap- en waaktijden op die cyclus af te stemmen. 7,5 of 9 uur slapen dus in plaats van de standaard veelgenoemde 8. Er is - mits je regelmatig naar bed gaat en er geen enorm verschil tussen week en weekend en eventueel vrije dagen zit - vast wel zo'n min of meer vast moment 's morgens dat je wakker wordt, op je wekker kijkt en denkt : ha, heerlijk, nog een half uurtje. DAT is het moment waarop je wekker eigenlijk zou moeten gaan, want het einde van je slaapcyclus. Blijf je dan liggen, dan begint het kreng te piepen als jij in je diepe slaap of je droomslaap zit. Dus hoe vreemd het ook klinkt, als je voortaan je wekker rond die tijd zet, zul je vele malen makkelijk opstaan en je 's morgens ook beter voelen. Het kan betekenen dat je eerder naar bed moet, maar ook dat je juist een half uurtje later zou moeten gaan slapen. Wel langere tijd uitproberen (een maand ofzo, liefst inclusief de weekends, al kun je dan na die wekker en een plasje wel weer even gaan liggen, maar hou het ontwaakritme er in). Je zult merken dat het werkt.

Omdat je het leven niet leidt dat voor jou bestemd is. Anders zou je uit bed springen van enthousiasme om een nieuwe dag te beginnen.

Bronnen:
Ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100