Wanneer een dimmer kapot is, kost het mij dan nog stroom als het aanstaat (ik weet niet of ie 'aan' of 'uit' is)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (3)

Is waarschijnlijk een zekering in de dimmer, als die stuk is maakt het niet uit of hij aan of uit staat. Wel makkelijk te repareren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de hulp!
Als je de zekering gecontroleerd hebt (zit niet in elke dimmer) en de lamp is ook in orde en de bedrading is niet losgeschoten, dan is de dimmer kapot.
Het simpelste is een nieuwe te kopen en deze uit te wisselen tegen de kapotte.
Als een dimmer kapot is verbruikt hij geen stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de hulp!
Een dimmer werkt over het algemeen met een triac. Deze kapt de simusgolf van de spanning af. Als een triac kapot gaat krijgt de lamp de volledige spanning. Daarom hoor je hem, als je de dimmer op 50% hebt staan, zo hard ratelen. De dimmer gebruikt geen stroom als deze kapot is en geen afname van een lamp heeft. Ergo lamp uit. Geen verbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de hulp!