waarom vliegt een vlieg vaak 8tjes achter elkaar?

vaak vliegt een vlieg 8tjes. waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb een vlieg nooit zuivere 8tjes zien vliegen. Ze vliegen in een kamer wel heen en weer, volgens mij om niet ergens tegenaan te vliegen. Ook cirkelen ze om voorwerpen zoals een lamp.

Bijen vliegen wel 8 vormen en doen dat om te communiceren met andere bijen. De richting van de 8 geeft de richting aan waar honing is gevonden en het aantal 8tjes is de maat voor de afstand. Je ziet dat de andere verkennerbijen na het bekijken van deze 8-dans zelf ook op verkenning gaan in de goede richting.

Maar dit werkt niet bij vliegen zo.

Toegevoegd op 17-06-2009 00:20:35
Bijendans: http://www.kennislink.nl/publicaties/bijendans-wijst-de-weg

Vliegendans is er niet.

Toegevoegd op 17-06-2009 00:28:07
Maar ik heb eindelijk wel een bron gevonden over hoe vliegen wél vliegen:

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/16463881/hoofdstuk/16214337/

(Leuke bron met een link naar de uitzending!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De evolutie heeft geleerd dat ze als ze 8jes vliegen de beste overlevingskansen hebben, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige zijn inderdaad wel moeilijk te vangen helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijke selectie, of ze nu 8jes vliegen of niet, maar die vlieg die lui is maakt het minder lang dan eentje die zich het apezuur fietst...
Als ze alleen maar rondjes vliegen worden ze misselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha.. ik kan helaas nog geen posotief voten. anders had ik dat wel gedaan:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en in een 8 baan wordt je minder misselijk dan op een rotonde ;o)