Hoe kun je lucide dromen?

Heb al een aantal manieren geprobeerd, maar een echt effectieve (voor mij persoonlijk, want dat hangt, zo schijnt, erg van je karakter af) heb ik nog niet ontdekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik kan het alleen rondom het inslapen en rondom het wakkerworden.

Wat mij helpt is: "dagdromen", fantaseren, terwijl ik lekker in bed lig. Op een gegeven moment val ik zo'n beetje in slaap, maar het "actief" dagdromen gaat gewoon door. Dan is de dagdroom, de fantasie, overgegaan in een gewone droom - maar wel een die ik kan sturen.

Bij het wakkerworden hangt het ervan af of ik vroeg wakker word en nog een tijd volkomen ontspannen in bed kan blijven liggen. Vanochtend kon dat niet, toen werd ik op de gebruikelijke tijd wakker, en moest ik opstaan om te stemmen en daarna naar mijn werk te gaan.

Maar als ik vroeg wakker word, en geen reden heb op te staan, en me prima voel in mijn bed - dan draai ik me nog eens om, en dommel ik verder. Op dat moment slaap ik weer even in, ben ik soms weer even wakker, dommel dan weer weg - kortom, een continue zweeftocht langs de grens tussen slapen en waken.

Zo'n langdurig moment, in de buurt van die grens, is ook perfect om lucide te dromen. Volgens hetzelfde principe als hierboven: ik dagdroom dan, ik fantaseer, ik bedenk mijn eigen scenario. Dat gaat dan als vanzelf over in een echte droom, maar wel van de lucide vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb ooit eens gehoord dat je overdag naar je handen moet kijken. Doe dat bijvoorbeeld om het half uur of uur en realiseer je dat je je handen ziet en dus wakker bent. In je droom zie je schijnbaar nooit je handen. Dit repeterende gedrag kan terugkomen in je dromen waardoor je jezelf als je je handen niet ziet kunt realiseren dat je droomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je iets met onderstaande link waar het kort en duidelijk staat beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende methodes. Ik zal er één geven. Gedraag je gedurende een tijd alsof de de hele wereld niets anders is als een droom. Wat je ook doet, je mag niet vergeten dat alles een droom is. Probeer dit drie weken lang zonder onderbreking te onthouden en in de vierde of vijfde week zul je plotseling weten wat je droomt en dat je droomt.

Bron: OSHO- Boek der geheimen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer het van iemand die ervoor uit durft te komen dat hij lucide droomt... Vraag het niet aan die er geen verstand van heeft...

dus ik zou niet zo te werk gaan, als je nu doet... Vraag liever eerst wie hier lucide kan dromen en ga dan privé de vraag stellen hoe die persoon het ervaart enzo...

Je krijgt allemaal onzin als je dat niet zo doet, waar je niets aan hebt, sterker nog het zou je op het verkeerde been kunnen zetten...

Ik zal dit zeggen, als je de goede weg bewandelt, kom je er vanzelf, neem je de verkeerde weg, dan zal het vruchteloos blijven...

De moderator kan deze vraag (wellicht) wissen omdat het niet een antwoord is dat volgens de richtlijnen gegeven is, volgens hem, maar ik verzeker je dat dit antwoord honderdmaal meer waarde voor je heeft dan al dat geadviseer van anderen, dat kant noch wal raakt... En ik kan dat zeggen omdat ik al aardig mijn pappenheimers ken op GV...

Als je het niet serieus bedoeld, dan moet je dit natuurlijk wel doen, een vraag stellen aan mensen die er de ballen vanaf weten... Je bent net nieuw, dus ik ken je nog niet en jij mij niet...

Ik wens je veel succes met het antwoord op je vraag...