waar komen de japanse puzzels vandaan?

Behalve dan dat ze uit japan komen. Wie heeft het bedacht? is er een manier om ze sneller op te lossen of moet je vooral veel oefenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (2)

Niet al die puzzels komen uit Japan, ik bedoel ze zijn niet noodzakelijk verzonnen door een Japanner, maar ze zijn daar wel heel erg populair.
Zo is sudoku "uitgevonden" door Howard Garns, een gepensioneerde architect en freelance puzzelmaker, en voor het eerst gepubliceerd in 1979 onder de naam Number Place. De puzzel werd in 1984 door Nikoli in Japan geïntroduceerd, waar hij ook de naam sudoku kreeg.
Mijn vermoeden waarom die puzzels in Japan zo populair zijn, is omdat ze makkelijk zittend/staand in een kleine ruimte te doen zijn, bv in de trein van & naar werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Japanse puzzels worden meestal "nonogrammen" bedoelt.

De Japanse taal biedt (net als bijvoorbeeld het Chinees) weinig mogelijkheden voor het maken van kruiswoordpuzzels die erg populair zijn in de talen met een alfabet met een beperkt aantal letters.

Om toch te voldoen aan de behoefte om te puzzelen, zijn de puzzel-bedenkers in Japan buitengewoon creatief in het ontwikkelen van puzzels die niet opgebouwd zijn uit letters en woorden, maar uit plaatjes en getallen.

In 1988 zijn de puzzels ongeveer gelijktijdig uitgevonden door de japanners Nishio Tetsuya en Ishida Nobuko

In 1987 won Ishida, een wedstrijd door op een wolkenkrabber afbeldingen te maken door het licht in bepaalde kamers aan of uit te doen. Hierdoor kwam hij op het idee om op basis van dit concept een puzzel te maken,

Nishio, kwam op het idee om met behulp van een matrix logische tekenpuzzels te maken door een matrix te vullen met ○ en ×, waarbij ○ en× te zien zijn als de zwarte cellen en witte vierkantjes, hij voltooide de huidige regels van de puzzels.

Bron: Japanse versie van wikipedia

Op de engelse Wikipedia staat een goede uitleg over het oplossen van deze puzzels.