Rood staat voor liefde.. roze is voor een meisje, blauw voor een jongetje..

wie heeft dat bepaald of waar komt het vandaan..
En waar staan dan de andere kleuren voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Vrouwen schijnen een voorkeur te hebben voor warme kleuren (rood, paars, roze), terwijl mannen koelere blauw- en groentinten prefereren. Dat concluderen een aantal biologen in het vakblad Current Biology.
En er is meer! Want dit verschil komt niet door onze Westerse cultuur, waarin meisjes steevast in het roze en jongetjes in het blauw worden gehuld Ook in China bleek namelijk dat vrouwen meer hebben met roze dan mannen. En aangezien China een heel andere cultuur is dan de Westerse, moet de oorzaak voor de roze-vs-blauw voorkeuren wel in de prehistorie liggen.
Dit is voor de biologen in kwestie het startsignaal voor een hoop speculatie. In het pleistoceen moesten vrouwen, als verzamelaars, vooral de kleur van rijp fruit goed kunnen herkennen.
Mannen daarentegen gingen op jacht en hadden dus niks aan een extra sensor voor roodtinten. In plaats daarvan gaan ze voor de koele tinten. Dat zal dat wel aan al die blauwe antilopes en mammoeten hebben gelegen…

De betekenis van de andere kleuren:
Rood:Vuur, liefde, agressie
Blauw: betrouwbaarheid
Groen:Milieu, kalmte, rust
Geel: opletten
Zwart: rouw
Wit: trouw
(Voor meer info hierover: zie tweede link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk verhaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik iets mee! +1

Andere antwoorden (2)

Geen idee waar het vandaan komt, rood is met het hart denk ik, blauw = kou, wit is reinheid (ouderwets woord trouwens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleur werkt in op onze stemming, onze psyche en gezondheid. Een kleur geeft je een bepaald gevoel, hieronder een aantal voorbeelden:

Wit, zuiverheid
Paars, creativiteit
Blauw, rust en kalmte
Groen, vertrouwen en harmonie

Dit is door niemand bepaald maar word door iedereen ondervonden.