Als je alle sponsen uit de zee zou halen en uit zou knijpen, zou het zeelevel dan stijgen?

Zeespiegel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (3)

Nee wanneer een spons zich onder water bevind dan zuigt hij zich helemaal vol met water. Dus het grootste deel van de spons bestaat dus uit water. En een ander deel bestaat uit weefsel ( spons ) dus als je alle sponzen uit de zee haalt kan het waterpeil mischien wel zakken!! Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee bekijk het als een glas als je die tot de rand vult met water en er een steen in doet overstroomt het. Je haalt er wat uit en je doet er weer wat in zou ik zeggen : p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeespons kan je niet vergelijken met een spons die je in de badkamer hebt liggen.
De zeespons zit niet "vol" met water, maar bestaat uit een kolonie van cellen.
Sponsdieren hebben een eenvoudige bouw. Ze bestaan uit een buis, waarvan het ene einde is vastgezet op de bodem. Het bovenste einde van de buis is open en wordt osculum genoemd. Binnenin bevindt zich een holte, de spongocoel. De buis heeft een skelet, meestal opgebouwd uit zogenaamde skeletnaalden (spicula). Door de wand van de buis heen wordt water naar binnen gezogen, dat via de bovenkant (het osculum) de buis weer verlaat

Zeesponsen zijn dus niet uit te knijpen.
Als je alle sponsen uit zee haalt zou het waterniveau een heel klein beetje zakken omdat je er massa uithaalt.