Op een fiets met een dynamo zit deze altijd aan de linkerkant, waarom altijd links?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De plaatselijke fietshandelaar blijkt ook rechtse dynamo’s te hebben. Maar hard gaan ze niet, zo vertelt hij. Sommige fietsen hebben aan de rechterkant van de voorvork een montageplaats en dan moet je als fietsbezitter wel. Er zijn ook dynamotypes die je kunt ombouwen voor rechts gebruik. Voor de stroomopwekking maakt dat allemaal niets uit. Een dynamo kan beide kanten opdraaien. Maar de nieuwe fietsen in de zaak zijn allemaal linksstromig. Logisch, denkt Henk van der Worp (Groningen): ‘Bij het opstappen willen we als rechtshandigen ons rechterbeen over het zadel kunnen slingeren’, constateert hij. ‘Daarom benaderen we de fiets altijd van de linkerkant. Handig als zich daar ook de dynamo bevindt.’ ‘Het zou een beetje zot zijn eerst om je fiets heen te lopen om je licht aan te doen’, aldus Frans Breukelman (Sleen). Daarmee raakt deze vraag aan een knagende kwestie die we eerder in deze rubriek behandelden: het links opstappen. Destijds schreven verschillende linkshandigen dat zij inderdaad aan de andere kant opstappen. De ketting zit dan wel aan de verkeerde kant, met alle kans op een smeerboel bij het opstappen. Reden voor sommige linkshandigen om zich aan te passen, zo bleek uit de beantwoording. De hele bouw van de fiets is aangepast aan links opstappen. Links zit bijvoorbeeld ook vaak de standaard. Het fietsslot laat zich meestal het best van de linkerkant bedienen. En dus ook de dynamo. Bij de oude dynamo’s was flink wat kracht nodig om ze in te schakelen, herinnert P. Pos (Boskoop) zich. ‘Je moest ze naar voren trekken om ze in werking te stellen. Als je dan voor je fiets staat, met het wiel tussen je benen, kun je hem met je rechterhand naar je toe trekken.’ Tijdens het rijden is een links geplaatste dynamo ook handiger, zo schreef Nico van Wayenburg. ‘Je komt er vaak tijdens het fietsen achter dat de dynamo niet goed functioneert. Dan kun je met de "goede" rechterhand het stuur vasthouden en ondertussen met de linkerhand de dynamo goed zetten.’ Maar de geringe coördinatie in het linker deel van je lichaam maakt dat toch nog lastig, zo heeft Peter Simons (Barcelona) ervaren. ‘Ik heb vaak geprobeerd tijdens de rit de dynamo met mijn linkervoet te bewegen. Dit leidde tot onaangename valpartijen met de voet in de spaken van het voorwiel. Rechtshandigen kunnen hun linkervoet beter niet gebruiken voor dit soort "precisie-werk".’

Bronnen:
Intermediair.nl

De meeste mensen zijn rechts. Daarom is het het beste je rechterhand aan het stuur te houden, als je de dynamo, al fietsend, aan of uit zou willen zetten... Toegevoegd op 13-06-2009 13:17:12 Rechts is rechtshandig, natuurlijk. Heeft niets te maken met politiek of zo...

Dan zou de dynamo de verkeerde kant opdraaien.

De vraag klopt niet - bij mij zit ie rechts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100