Waarom zeggen sommige mensen oto ipv wat er staat; auto?

Als je op je duim slaat zeg je au, niet oo.
Ze zeggen wel automaat, en niet otomaat etc.
Je hoort het voornamelijk in het Westen van Nederland terwijl Brabant bijv. dichter bij Frankrijk ligt, waar men automobile zegt; "otomobiel' .
Maar in Brabant spreekt men het uit zoals het geschreven staat.
Waar komt het verschil vandaan?
Is het dialect?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.6K

Het beste antwoord

Dat zal waarschijnlijk gewoon dialect zijn. Ik zeg altijd auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja waarom zeggen sommige mensen 'Uro' ipv 'Euro'? Heeft niks met dialect te maken, maar met het feit dat mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord, auto o.a. ook chauffeur, komen uit het frans en wordt uitgesproken als een o. Kijk ook eens op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php . Overigens heb ik ook altijd oto gezegd. Ik kwam er pas later achter dat er mensen zijn die au-to zeggen. Ik ben er inmiddels wat aan gewend, maar ik vind het nog steeds vreemd klinken. Alsof ze een soort taalpolitie willen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cyrofiel
Het mag misschien vreemd klinken, maar ik snap het hele "oto" gebeuren dan weer niet. Waarom zou je iets anders zeggen dan wat er staat?
Cryofiel
13 jaar geleden
Omdat *iedereen* het zo zegt. Als kind leer je praten door je omgeving na te doen. Schrijven leer je pas later. Je zag dan ook inderdaad veel kinderen die 'oto' schreven, of 'ootoo', of 'oottoo' of andere variaties. Gewoon omdat kinderen schrijven wat ze horen. Dat wordt dan natuurlijk gecorrigeerd. Zo leer je dat je geen 'pir' moet schrijven maar 'peer', en geen 'oto' maar 'auto'. Ook al spreek je beide woorden anders uit dan je ze kennelijk moet schrijven.
rose
13 jaar geleden
@LittleLuna: Bij computer zeg je toch ook kompjoeter...