Waarom is dit zo?

Als je iemand heb leren kennen met wie je een klik heb dan groeit die band samen en wordt het steeds sterker. Waarom voelen wij ons daarbij het prettigst en stappen we niet zo snel over naar iemand met wie het ook werkt? Het werkt en is wel anders qua gevoel.

Als voorbeeld..
Ik heb twee vriendinnen in de klas me wie ik het onwijs goed kan vinden. Zij gingen met elkaar om vanaf het begin van het schooljaar , ik kwam er wat later bij door omstandigheden. Ik werd goed opgenomen en hebben het onwijs gezellig. Maar als er groepjes van twee moeten worden gemaakt trekken zij altijd als eerst naar elkaar toe. Dit vind ik normaal en ik snap het wel maar toch is het raar omdat de band met mij net zo goed is als met de ander (in mijn ogen dan). We hebben het geprobeerd om een keer te switchen en dit werkte goed, geen problemen alles ging snel en hadden het goed afgerond zonder probelen. Alleen kwamen zij er uiteindelijk toch mee dat ze niet wisten hoe maar dat het met elkaar werken toch het fijnst vinden.

Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag

Antwoorden (3)

Die klik heeft niet te maken met het fijn dat je met de een langer bevriend bent dan met de ander. Het is iets psychisch, een onderbuikgevoel zeg maar.
Ik heb een paar goede vriendinnen, en met elk daarvan deel ik iets anders. Maar een daarvan noem ik mijn "beste vriendin", en ik kan niet goed aanduiden waarom dat zo is. Zij is degene naar wie ik altijd het eerste toe zal gaan, en wij begrijpen elkaar ook woordeloos, dus kunnen elkaar aankijken en weten wat de ander bedoelt. Als je zo'n band met iemand hebt zul je snel naar die persoon toetrekken, zonder iets af te doen aan de vriendschap die je voor anderen voelt.
In jouw geval zou ik het ook wel begrijpen van die andere twee, maar ik heb bewondering voor je hoe je ermee om gaat, want ik zou mezelf toch dan het 3e wiel (of 5e, hoe je wilt) aan de wagen voelen, of op zijn minst jaloezie voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klik die je bedoelt heeft veel met communicatie te maken. En dan met name de non-verbale communicatie. Je praat, doet en denkt hetzelfde over een aantal onderwerpen. Toch is er verschil tussen vriendschappen.
Denk even aan wiskunde, het onderdeel verzamelingen.
Verzamelingen kunnen gedeeltelijk met elkaar overeenkomen, maar er is altijd een gedeelte dat niet overeenkomt. Naarmate het gezamenlijke deel groter is, is de vriendschap groter. Het gedeelte dat niet gezamenlijk is, s het individu. Dat zul je in elke vriendschap, zelfs huwelijken, tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klik die sommige mensen met elkaar hebben is niet direkt te verklaren. Ze trekken naar elkaar vanwege bepaalde karaktereigenschappen, maar ook omdat men dezelfde zienswijzen heeft. Het opvallende hierin is, dat in verloop van tijd, deze zienswijzen veranderen en daarmee ook de gevoelend naar de "beste vriendin"die dan ineens even nummer twee geworden is. In mijn voortgezet onderwijs waren wij ook met drie jongens, ging goed samen en gedurende de 5 jaren waren er telkens twee anderen "beste vrienden". Tegen de tijd dat allen een relatie hebben merk je pas wat de echte waarde is van de vriendschap. Voel je niet rot, je kunt hier niets aan doen en ze zullen jou zeker zo hard waarderen als de ander, alleen de natuurlijke klik zit iets anders.