Ik wil een schapenvacht vilten in de wasmachine.Wie heeft goede tips?

Wat voor voorbereiding? in zout water leggen? in kokend water leggen?
Is een naaldvilt eronder nodig?
Eerst aanvilten voordat de vacht wordt ingerold in katoen?
Is zo'n rol katoen met vacht niet te zwaar/ compact voor in de wasmachine?
Andere tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je met de vacht de haren zoals ze afgeschoren zijn (en niet schoon gemaakt en gekaard) of een schone vacht met het leer eronder... ik begrijp niet waarom je het in de wasmachine wil doen... vilten kun je best met de hand doen...het is tenslotte een proces waarbij je telkens voelt hoe het vordert...

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je een hele vacht vilten, zo van het schaap ?? En daar één lap van maken ?? Want je hebt natuurlijk vilten en vilten, en de ene techniek is de andere niet. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze op één of andere manier gebruik maken van het natuurlijke krimpvermogen van wol door wrijving, vocht, loog en warmte.

Naaldvilt : met een klein naaldje de wolvezels zo door elkaar 'husselen' dat ze één geheel vormen. Deze vorm van vilten is altijd droog en geschikt voor kleine voorwerpjes of applicaties van wol op wol/vilt.

Handvilten :
De losse eventueel schoongemaakte vacht ./ vezels worden bevochtigd en in lagen over elkaar uitgespreid moet toevoeging van zeep. (Echte zeep ; afwasmiddel doet het ook prima). Door veel te wrijven, drukken, rollen, wringen, bewegen, zal de wol na verloop van tijd gaan vervilten en de lagen in elkaar gaan zitten.

Machinevilten : een voorwerp dat van ongevilte geweven, gebreide of gehaakte wol (géén Superwash !!) is gemaakt wordt in de wasmachine op ca. 60 graden met toevoeding van zeep (meeste waspoeders zijn prima) op ca. 60 graden gewassen. Toevoeging van een voorwerp op meer wrijving te krijgen (oude spijkerbroek, tennisballen) is aan te bevelen. Wel daarna de pluisjes uit je filter pulken !!
Een zelfgemaakt voorwerp kun je natuurlijk ook met de hand navilten, maar dat duurt heel, heel erg lang.

Mocht je voorwerp nog niet voldoende gevilt zijn, dan kun je de procedure een paar keer herhalen of met de hand extra navilten. Zwaar werk !!

Als de huid nog aan de vacht zit kun je niet of alleen met de hand vilten, Het leer zul je apart moeten looien. Maar ik zou niet weten waarvoor je dat zou willen doen.

Alleen een losse vacht vilt je in principe met de hand. Grote keukentafel nodig, het nodige geduld en meestal, niet altijd, handschoenen (want zeep droogt nogal uit).

Voor handvilten worden regelmatig overal in het land cursussen gegeven. Informeer eens bij de plaatselijke handwerkwinkel of kijk op Internet.

Het is verschrikkelijk leuk en spannend om te doen, en het resultaat is altijd uniek en een verrassing.

Eén van mijn pronkstukjes ; medium gevilte gebreide tas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vilt maken in de wasmachine:
Machinaal gekaarde wol geeft het mooiste resultaat.
Men kan natuurlijk ook kaarden met de kaardmolen of met de hand gekaarde plukken wol dakpansgewijs over elkaar leggen op een stevig stuk vitrage, maar hoe vlakker en gelijkmatiger des te platter en soepeler het vilt wordt.
Per ons gebruikt men 25 gram zeepvlokken (of zeeppoeder kan ook)
1. Gekaarde wol op vitrage leggen, met zeep bestrooien, afdekken met vitrage en stevig oprollen en vastzetten met veiligheidsspelden. Wassen op 65º, wasprogramma kookwas met extra water. Geen wasverzachter toevoegen en indien u zeepvlokken gebruikt dan nooit meer dan 2 rollen in de wasmachine i.v.m. de schuimvorming. Het eenvoudigste is met de gewone was mee wassen. Daarna de rol openmaken, van de vitrage trekken, oprekken en omdraaien, dus de wol die aan de binnenkant van de rol zat, komt nu aan de buitenkant zodat ook deze helft goed gevilt wordt.
2. Nogmaals zeepvlokken erover en wassen op 65º wasprogramma kookwas. Na deze keer wassen heeft men een goed stuk vilt, men kan nu stoppen, rek de lap op en pers deze met een natte doek en veel stoom. Vlak laten drogen. U heeft nu een lap die verder bewerkt kan worden.
Wil men een steviger stuk vilt en is men begonnen met een dunne laag gekaarde wol, dan kan men verder vollen in de wasmachine.
3. Doe de lap vilt in de machine (niet meer oprollen) en was op bonte was 40º, de laatste keer wassen op tere weefsels 50º. Dit is zeer sterk vilt.
4. Na afloop strijken op een na hoogste stand met veel stoom.

als je toch besluit om het met de hand te gaan doen, en voor anderen die nu nieuwsgierig zijn geworden...

op deze site staat het vilten heel duidelijk uitgelegd...
http://www.knutselhuis.nl/knutselframes/onderwerpen/Viltmaken/natvilten2.htm

succes ermee...