Hoe makkelijk mysteries ontstaan, bewijzen de verhalen die de ronde doen over het Amerikaanse dollarbiljet. Neem de afbeelding van een piramide met daarin een oog. Sinds het eerste biljet met dit plaatje in 1935 van de drukpers rolde, heeft het tot veel speculaties geleid. Zo zou de piramide een symbool zijn van vrijmetselaars. Of van de Illuminati, een duister samenzweringsverband met maar één doel voor ogen: de wereld regeren. De dertien lagen van de piramide zouden verwijzen naar de dertien bloedlijnen van deze schimmige groep.

Het oog dat alles ziet op een één-dollar biljet. Het oog van God of van een geheime wereldleider?
In 1996 kwam de Amerikaanse overheid daarom maar met een officiële verklaring in een poging de fantasie te beteugelen. De piramide staat voor kracht en volharding. Het oog en het motto Annuit Cœptis (Hij [God] is ons gunstig gezind) zinspelen op de Voorzienigheid. De datum eronder en de tekst Novus ordo seclorum (een nieuwe orde der tijden) staan voor 1776, het jaar van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. Geen woord over Vrijmetselaars of Illuminati.

Maar zo makkelijk laten de believers zich niet afschepen. De Verenigde Staten zouden nooit zomaar zo’n on-Amerikaans symbool als de piramide uitkiezen. Dat moest wel een diepere betekenis hebben. Dus verwijzen de dertien lagen van de piramide en de tekst eronder volgens sommigen naar de kalender van de Maya’s. De boodschap: in 2012 komt er een Nieuwe Wereldorde! Op het twintig dollarbiljet zou zelfs de aanval op de Twin Towers te zien zijn. Vouw je ‘m op een bepaalde manier, dan staat er zelfs ‘Osama’ te lezen. En is 20 niet de optelsom van 9+11, oftewel nine-eleven? (zie het filmpje op de bronlink)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woehahahaha!

Andere antwoorden (1)

Inmiddels denk ik: omdat de bedenker van het biljet het wel een leuke grap leek als mensen allerlei theorieën zouden bedenken over waarom er een piramide op staat.