Eerst het boek lezen, natuurlijk ;) Daarna een lijstje maken van hoofdpersonen en hun eigenschappen (aardig, gemeen etc.). Daarna een lijstje maken van de gebeurtenissen die er in voorkomen (globaal, niet alles opschrijven, maar even een stuk of 5 belangrijke gebeurtenissen ofzo. Met behulp van de lijstjes kun je over de personages die in het boek voorkomen vertellen, en kun je een klein samenvattinkje maken van het boek. Als je anderen moet overtuigen om het te lezen moet je natuurlijk wel vertellen waar het over gaat, of niet soms? ;) Informatie over de schrijver/schrijfster is ook nooit slecht voor een boekverslag. Ga even googlen, of kijk op wikipedia eventjes of er ook wat over die schrijver/schrijfster te vinden is. Met een 'oud' boek (dat wil zeggen, een boek uit de jaren '60, '70 enzo) heb je wat minder kans om informatie te vinden, met een 'nieuw' boek (bijvoorbeeld uit 2010) heb je meer kans denk ik. De handigste opstelling voor het boekverslag is dan:

- Eerst wat over de schrijver.
- Hierna kun je de hoofdlijn gaan vertellen (met behulp van lijstje met de belangrijke dingen)
- Daarna de personages beschrijven en erover vertellen (je zou de namen en hun 'functies' binnen het verhaal in het begin al op het schoolbord kunnen schrijven, bijvoorbeeld: Els - hoofdpersoon, en er dan weer onder: Jan - Vader van Els etc.)
- Tot slot kun je de presentatie afsluiten op een passende manier, de vragen die je klasgenoten hebben beantwoorden en natuurlijk beargumenteren waarom iedereen nou juist het door jou gekozen boek moet lezen ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook zou je je presentatie op een passende manier in kunnen leiden, dit leidt vaker tot soms wel een halve tot een hele punt bij je presentatie. Ook kun je een stukje gaan voorlezen. Dat kun je het beste ná het stukje over de schrijver of schrijfster doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan het beste eerst de achterkant van het boek lezen. Daarna het boek helemaal lezen. En als je daar geen tijd voor hebt dan lees je per hoofdstuk de belangrijkste dingen. Als er een inhoud is, lees je die ook. Wanneer je het boek hebt gelezen maak je van de belangrijkste dingen een kloppend verhaal. 1 manier kan zijn dat je per hoofdstuk de belangrijkste dingen opschrijft. Maar soms heb je een veel te dik boek en lukt dat niet.
Wat ik zelf vaak doe is, hardop aan mezelf vertellen waar het boek over gaat. En dan later het op papier zetten.
Ik hoop dat er wat aan hebt gehad, groetjes Bibi.