Wat is de hooft stad van europa ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij ook. Het is dubbel op. d/t fout en verkeerd spatie-gebruik.
@stranger: Het woord moet zijn: Hoofdstad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Europa natuurlijk met een hoofdletter (of moet ik dan schrijven hooft letter?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag! +1
(de spelvout stoort me totaal niet, hoor, ik weet wat je bedoeld, maar als er een rood lijntje onder je woord komt dat moet je even op je rechtermuisknop klikken en dan komt de juiste spelling)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let eerst eens op jullie eigen Nederlands voordat jullie kritiek hebben op iemand anders. Magicegidius, een zin begin je met een hoofdletter. Dounja, het is "spatiegebruik" en niet "spatie-gebruik". Verder vraag ik me ten zeerste af of "dubbel op" correct Nederlands is. Maar dat laatste durf ik niet met zekerheid te stellen. In elk geval, ik vind het kinderachtig om je te storen aan andermans taalgebruik. Geef dan gewoon op een vriendelijke manier de verbetering aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fout is storend omdat het Kweenie in verwarring bracht ;o) Maar ik maak hier ook nogal wat typ- en spelfouten, dus ik zeg niets. Overigens heb ik geen rode lijntjes in mijn browser! Daarover heb ik al een andere vraag gesteld, maar de antwoorden moet ik nog uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou Brussel niet graag als hoofdstad zien omdat het een lelijke stad is en niet erg Europees. Ik zou liever Praag, Rome, Parijs, Rotterdam of Amsterdam als hoofdstad zien, mocht Europa ooit een land worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@somdv, waarom denk je dat ik in verwarring ben gebracht?

Antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen Muiden, hij heeft 40 jaar in het Muiderslot gewoond.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, goed antwoord man! (+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wieshij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/P.C._Hooft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel gevat. +1
Europa heeft geen echte hoofdstad omdat Europa niet één staat is. Na de tweede wereld oorlog ontstond er in Europa behoefte aan meer samenwerking en is de Europesche Unie opgericht. Die wordt steeds belangrijker en wetten en regels die daar worden gemaakt zullen steeds vaker ook van invloed zijn op een lidmaat van de Unie, zoals Nederland. Het hoofdkwartier van de Europesche Unie zit in Brussel, dus ik zou er zelf geen problemen mee hebben om "Brussel" als antwoord te geven. Officieel is Brussel de hoofdstad van België.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedoelt hoofdstad is het antwoord: Europa heeft geen hoofdstad. De Europese Unie heeft ook geen officiële hoofdstad, al wordt Brussel wel als zodanig beschouwd omdat daar de Europese instellingen zijn gehuisvest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa heeft er nog geen, maar wel aardig om eens te bedenken wat een goede hoofdstad zou zijn.

Elk jaar wordt er wel een culturele hoofdstad gekozen, maar dat is geen echte hoofdstad (zie link).

Ik ga denken over een goede hoofdstad en tik deze straks bij.

Toegevoegd op 07-06-2009 15:54:30
Ik ben eruit; het moet Istanboel worden!

Toegevoegd op 07-06-2009 15:57:05
Omdat:
- het een van de grootste steden is in Europa
- omdat het ontzettend multi-cultureel is
- vanwege de rijke geschiedenis als hoofdstad
- vanwege de strategische ligging
- omdat het een mooi gebaar is naar de wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van Istanbul? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan wordt het wat mij betreft Istanbullshit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops...wat een boel fouten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol (+)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben voor Istanbul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maarre.. probleempje... Turkije ligt voor het grootste deel in Azie en niet in Europa. (Idem voor Istanbul, een deel ligt in Europa, het andere deel in Azie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Instanb?(?)l wordt ook als culturele hoofdstad van europa gekozen, dus het mag geen probleem zijn.
Europa is een werelddeel. Werelddelen hebben geen hoofdstad. Er is ook geen hoofdstad van Azië, van Afrika, van Noord-Amerika, van Zuid-Amerika, van Antarctica of van Oceanië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer een minduimpje waarvan ik niets begrijp.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb hem niet gegeven, maar de USA heeft wel een hoofdstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de USA (Verenigde Staten in het Nederlands) heeft een hoofdstad. Maar de Verenigde Staten is dan ook geen van de werelddelen die ik hierboven noemde. De VS is één van de vele (ei)landen van het continent Noord-Amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand mij in hemelsnaam uitleggen waarom ik (op dit moment) al 3 duimen omlaag heb? Ik ben namelijk zeer benieuwd naar argumenten hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, je bespaart mij een antwoord (en daardoor een hoop minduimpjes, blijkbaar). Europa is inderdaad een werelddeel en heeft dus geen hoofdstad. Ongetwijfeld bedoelt de vraagsteller de EU, maar zoals jij, ik en de inwoners van Europese landen die geen lidstaat zijn van de EU weten, is dat absoluut niet hetzelfde als Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal wel even een minduimpje compenseren. Je antwoord is gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks C4th!
Die is er niet dus ik kies er gewoon drie :) Brussel, Luxemburg en Straatsburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa heeft niet een hoofdstad maar vele hoofdsteden. Dat is het mooie van Europa elk land heeft zijn eigen hoofdstad met een eigen karakter. De grachten van Amsterdam de cultuur van Parijs, de pracht van Praag, de historie van Rome en Athene et cetera. Het politieke hart van Europa ligt in Brussel (en een beetje in Straatsburg)maar het is niet de hoofdstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Almere. Een Europese hoofdstad moet een stad zijn die niet veel langer bestaat dan het verenigde Europa zelf, omdat er anders gevoelige historische betekenissen aan kunnen kleven. Het verenigde Europa is in zekere zin een schepping zoals Almere dat is, een experiment voor de toekomst. Ze zijn samen opgegroeid. Er zijn bakken met geld van Brussel naar Almere gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de Europese unie is het Brussel maar voor Europa zelf is er geen hoofdstad.