Mag je iemand zomaar uitzenden op tv/internet?

Op Geenstijl staat een filmpje waarin een man zegt dat zijn interview niet gebruikt mag worden, toch doen ze dit. Kan dit zomaar en wat als dit toch wordt gedaan?

http://www.dumpert.nl/mediabase/524911/7be9dc88/amsterdam_de_gh_kste_.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Nee, het mag niet zomaar.

Als iets nieuwswaarde heeft kan het zijn dat je ermee wegkomt dat je iemand's privacy schendt en / of de beelden die je gemaakt hebt uitzendt of publiceert, dat is echter niet gegarandeerd het geval.

Als je op de openbare weg bent ligt de privacyverwachting die je mag hebben wel lager dan wanneer je thuis bent of zo, daar moet je dus rekening mee houden in de zin dat je soms zult moeten tolereren dat je gefotografeerd of gefilmd wordt.

Naast dat je recht hebt op (een zekere mate van) privacy is er ook nog zoiets als portretrecht.

Als iemand een afbeelding / opname van je verspreidt en je bent daartegen dan kun je je ook beroepen op dat portretrecht. Het is echter meestal wel een hele toer, je zult dan een civiele rechter moeten overtuigen van het feit dat de persoon of organisatie in kwestie een onrechtmatige daad pleegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mag niet, nl er bestaat de wet op de privacy....
Dit heeft dan strafrechtelijke gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo was zat heel de redactie van GS nu in de cel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan doet de politie zijn werk niet goed.
Als je een interview geeft en dat word van tevoren zo aangekondigd mag dat.
Gezien het feit dat Geenstijl al verschillende rechtszaken hierover heeft gehad en gewonnen blijkt wel dat dit kan.
Bovendien is dit de "stijl" van Geenstijl en ze komen er blijkbaar elke keer mee weg.
Geloof me ze doen dit echt niet zomaar. Er word elke keer echt een leger van juristen op los gelaten voor ze dit doen anders waren ze nu al lang failliet door de schadevergoedingen. En ze provoceren natuurlijk. Ze gaan door waar anderen niet meer durven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens.
De man vraag uitdrukkelijk om het niet uit te zenden. Als ie naar de rechter zou gaan zou hij zijn gelijk wel krijgen. Alleen gaat GeenStijl ervan uit dat ie dat toch niet doet. En daar hebben zij weer gelijk in.