Als je je volledig concentreerd, wanneer is je concentratie dan volledig weg, na 4 uur, na 5 uur?

Als je je volledig concentreerd, wanneer is je concentratie dan volledig weg, na 4 uur, na 5 uur? Ik werk van Half 9 tot 5. Maar als ik me tot 15:00 volledig concentreer begin ik echt duf te worden

Of is het bij iedereen anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.2K

Antwoorden (7)

Persoons afhankelijk, ik ben na 3 uur volledige concentratie al suf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af, als je iets doet wat je heel graag doet, dan kun je erg lang geconcentreerd blijven, in ieder geval VEEL langer dan dat je iets doet wat je niet leuk vind...

Maar hangt af van je interesse, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 15 minuten is de concentratie weg en houden je hersenen op zijn minst een mini-pauze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van je interesse in het onderwerp kun je je beter of slechter concentreren en ben je eerder of minder snel afgeleid. Je verplicht moeten concentreren op iets waar je een tyfushekel aanhebt houdt niemand lang vol, maar iets waar je letterlijk 'helemaal voor gaat' kun je uren en uren volhouden - tenminste, ik wel.
Maar nooit helemaal onafgebroken natuurlijk, en ik denk dat dat ook niet goed is. Op het werk - dat helaas voor maar weinig mensen hun lievelingsbezigheid is - hebben ze daarvoor dan ook niet voor niks pauzes uitgevonden. Die heb je gewoon nodig, niet alleen bij lichamelijke maar ook bij geestelijke arbeid. Vreet ook energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben na 10 minuten al uit mijn concentratieXD
het ligt natuurlijk aan je zelf.
het verschilt per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens intensief gamen, ben ik tot wel 4 uur volledig geconcentreerd. In het weekend vaak langer. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concentratie is al je aandacht bij één cognitieve (denken) of motorische (doen) handeling houden. In het onderwijs spreken we van spanningsboog. Die is voor volwassenen zo'n 45 minuten (bijvoorbeeld voor luisteren) en voor kinderen veel korter, soms maar 5-10 minuten (voor luisteren). Als de spanningsboog afneemt, dan ga je vanzelf iets anders doen. Een docent kan dit sturen. Als je zelfstandig werkt moet je dat zelf doen.

Wat je door elkaar haalt is concentratie op 1 handeling (in de zin van lezen, typen etc) en werken aan een taak (bijv. het maken van een scriptie). Je kunt van 9 tot half vijf werken, maar je concentreert je niet constant op 1 handeling, maar wisselt af. Die afwisseling kan van alles zijn. Even een kopje koffie pakken, een mail lezen en beantwoorden. Als je jezelf zou bestuderen van een afstandje tijdens het werken merk je pas hoe vaak je je concentratie doorbreekt door iets anders te doen.

Je kunt concentratie daarom ook anders definiëren als het totaal aan handelingen die je uitvoert om een specifieke opdracht uit te voeren. Stel dat je in mijn voorbeeld een scriptie moet schrijven en je de hele dag afwisselt met lezen, schrijven, nadenken, mediteren etc. maar wél gericht op die ene taak dan zeg je ook dat je geconcentreerd werkt. Als je de hele dag andere dingen doet dan de scriptie schrijven (net zoals ik nu op GV zit) dan ben je niet geconcentreerd bezig, maar eigenlijk ben je jezelf aan het concentreren op afleiders. Je kunt daarmee leren omgaan door cursussen Time management te volgen (zie Getting Things Done) of je motivatie (het willen) te verbeteren.

Kortom, ik denk dat je niet kunt spreken dat je 4 uur geconcentreerd bezig kan zijn. Daarnaast is het zo dat je het beste dingen die je moeilijk vind eerst kunt doen en de makkelijke dingen (e-mail, telefoon etc) later. Door je dag beter in te delen krijg je meer gedaan in een dag. Maar wat dat betreft staat de beste stuurman aan de wal, want ondergetekende moet ook nodig eens aan het werk!