Mag de fooienpot gebruikt worden om een kasverschil op te vullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

In het algemeen geven klanten fooi omdat ze goed behandelt worden en ze bedoelen die fooien in het algemeen voor het personeel dat hen zo prettig helpt.
Als de baas dus de fooienpot gebruikt om het kasverschil aan te zuiveren besteelt hij dus zijn klanten; klanten geven immers geen fooi om kasverschillen weg te werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij denk ik dat het het personeel ook niet motiveert: 3X dom dus van de baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee, het mag niet, maar het gebeurt in meer bedrijven. Soms in overleg met het personeel, soms ook niet.
Het fooiengeld is aan het personeel gegeven en niet aan het bedrijf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als het om een heel groot kasverschil gaat, zou er natuurlijk overlegd kunnen worden met het personeel om de fooienpot te gebruiken als aanvulling, maar om zomaar, zonder overleg, het kasverschil aan te vullen is wel een heel erg gemakkelijke manier voor het bedrijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gekregen is gekregen en de baas kan dat niet opeisen.
Ik vind het ook een beetje kinderachtig van de baas om dat te willen.
Hij loopt risico en niet het personeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fooienpot werd bij mijn oude werkgever voor meerdere doeleinden; alles werd verzameld, als er kasverschillen waren, werd dit uit de fooienpot gebruikt. Maar ook als collega's afscheid namen, werden deze cadeautjes betaald die erbij kregen, vanuit de fooienpot. De "restanten" worden op basis van gewerkte uren verdeeld onder al het personeel, dus ook personeel wat achter de schermen werkt in de keuken/ spoelstraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet als je het hebt over fatsoensregels. Als er een positief kasverschil is (dus meer geld in de kassa dan zou moeten) gaat dat overschot ook niet de fooienpot in. Als dat bij een tekort wel gebeurd, is dat dus onredelijk.

Maar in juridische zin mag een eigenaar wel zelf besluiten wat er met de fooienpot gebeurd en er dus ook kastekorten mee aanvullen. De bedragen zijn te klein om er een rechtszaak voor te beginnen en zelfs al zou je dat doen, dan maak je nauwelijks kans op een overwinning. Je baas weet dat ook en hij/zij bepaalt dus wat mag of niet.
paulus811
13 jaar geleden
Nee dat mag niet de fooienpot is geen kasverschillen pot. De werkgever moet zelf uitzoeken waardoor het kasverschil is ontstaan en daar maatregelen optreffen. De fooienpot zijn fooien van het personeel die dat over het algemeen ook in hun belasting aangifte terug vinden.
Kas verschil is een ondernemers risico
ronron1212