Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe naai ik de zijkanten samen in de buitenste lusjes van de steken om een dikke naad te voorkomen bij een breiwerk (in dit geval een hoofdband)?

Ik heb een hoofdband gebreid, maar nu moet de afwerking nog. Er staat: ''AFWERKING:
Naai de zijkanten samen in de buitenste lusjes van de steken om een dikke naad te voorkomen.''
Hoe doe ik dit? Als ik afgekant heb zitten er toch geen lusjes meer aan? En als je door de afgekante 'lusjes' naait, om de beide delen aan elkaar te krijgen, is dit toch niet stevig genoeg en kan je dit daarom beter met de wol doen die je gebruikt hebt in plaats van garen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt een feston steek gebruiken door de lussen heen. Niet letterlijk de lusjes, maar de zijkant van je breiwerk tegen elkaar aan (of welk deel dan ook) en dan de buitenste steken/'lusjes'aan elkaar naaien. Als je ze zou naaien zoals je een trui aan elkaar stikt zou je een dikke naad krijgen omdat je de twee kanten op elkaar hebt liggen naar binnen toe (als je klaar bent), als je ze tegen elkaar aan legt en dan vastzet heb je geen dikke naad, en een mooie afwerking.

Toegevoegd na 1 minuut:
brei anders twee kleine lapjes en oefen erop ze mooi tegen elkaar aan te naaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kun je de naald , inplaats van af te kanten niet vastbreien aan de beginnaald.
Zelf heb ik dat gedaan door b.v. mouwen aan het pand vast te breien en dan bij de boorden af te kanten.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
De steken zijn op zich lusjes, dus door de wol (beter dan garen) door de afgekante steken te halen, naai je het aan elkaar. Als je de steken afgekant hebt, zie je een soort V, dan gaat de wol dus door één helft van de "v" . Hoop dat je het begrijpt. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding