Wat te te doen als buren een windmolentje plaatsen

(schuin onder een slaapkamer) waardoor mijn kinderen niet of nauwelijks kunnen slapen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd voor de Driving Judge!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een siermolentje of een elektriciteitsmolentje? Ik ging uit van het eerste.

Het beste antwoord

Eerste stap: je buren melden dat je kinderen er zo'n last van hebben. Dat ze een aantal nachten hebben geprobeerd eraan te wennen, maar dat dat niet lukt. Dat ze nu niet meer kunnen slapen. Of ze zo vriendelijk zouden willen zijn het ding uit te zetten, in ieder geval 's nachts, of anders te verplaatsen.

Er is een uitspraak geweest van de Rijdende Rechter over buren die een tingeltangel in de tuin hadden gehangen. Daar had een mevrouw last van. De Rijdende rechter kwam tot het (voor mij) verbazende oordeel dat die tingeltangel 's zomers wel buiten mocht hangen, maar 's winters niet.

Waarom verbazend: nu mag de tingeltangel buiten hangen wanneer iedereen met ramen open slaapt en er dus last van heeft. Als de meeste mensen de ramen dichtdoen vanwege de kou, en dus toch geen last hebben van zo'n tingeltangel, moet die tingeltangel naar binnen worden gehaald.

Als praten niet helpt, kun je natuurlijk vrij makkelijk zorgen dat het ding het niet meer doet. Wiek verbuigen, stof over de as van de wieken gooien, dun draad in het mechaniek laten draaien - allemaal dingen die nooit naar jou te herleiden zijn, omdat het ook door de wind kan zijn gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rijdende rechter zat er toen inderdaad naast. Naar mijn bescheiden mening.
AWM
14 jaar geleden
Ik herinner me dit van die aflevering.
De windgong hing al jaren in de tuin.
De klagers zijn - zonder dat ze goed konden uitleggen waarom - opeens gaan slapen aan de andere kant van het huis. Daar hadden ze last van die tingeltangel. De RR had iets van: Je kunt toch ook weer gaan slapen waar je vroeger sliep?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Calculator: die laatste oplossing bevalt me het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Ah, ik had een geschreven verslag gelezen, waar deze motivatie niet bijstond. Toch blijft het vreemd dat dat ding dan 's winters wel naar binnen moet - toch? Ik bedoel, als ik de RR zou zijn geweest, had ik ofwel geoordeeld dat dat ding er *altijd* mag hangen, of *nooit*, of 's zomers niet en 's winters wel. Nu heeft de RR de enige onlogische oplossing gekozen, die voor beide partijen de maximale last levert.

Andere antwoorden (10)

Tja, dat zijn heel vervelende dingen.
Eerste stap is het tegen ze zeggen dat je kinderen er niet van kunnen slapen en vragen of ze in overweging willen nemen om 'm te verplaatsen.

Als dat geen effect heeft, dan wordt het de wet napluizen (of laten pluizen) of je er op die manier iets aan kan doen, maar dat kost je wel je relatie met de buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. In gesprek gaan is stap 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja. Mocht dit niet helpen kan je altijd nog overwegen de buurtagent in te schakelen of gerechtelijke stappen te ondernemen. Zal de band met je buren niet ten goeden komen, maar die is waarschijnlijk toch al niet al te best als ze geen kleine aanpassing willen maken. Geluidsoverlast wordt over het algemeen vrij serieus opgenomen.
Leer ze ernaar te luisteren zodat het een meditatie voor ze wordt en van het geluid gaan houden...

Dit zou ik doen, eerder dan klagen...

Ik zou daarmee ook de kinderen laten zien dat je ook gewoon kunt accepteren en leuke oplossingen kunt maken, zomaar omdat het fun is... Dat ding doet toch geen kwaad en je moet toch wel een beetje kunnen hebben... Dat zou ik mijn kinderen dan ook laten zien, dat ik er zo in kan staan... En kon wel eens gezond zijn voor kinderen én mij zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze een windmolentje plaatsen (ik neem aan dat het om het opwekken van elektriciteit gaat) hebben ze een vergunning nodig. Hebben ze die niet kun je die laten verwijderen. Hebben ze die wel dan word het wel een zware klus (en dure)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze aanklagen voor geluidsoverlast. Maar of dit echt gaat helpen weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou een kabeltje leggen zodat je zelf ook goedkope stroom hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een speld door de stroomkabel steken en dan afbreken. Heel moeilijk te vinden. De zekering zal er nu de hele tijd uitvliegen en zo niet, dan zal het molentje maar heel langzaam draaien.
Ja, kom maar op met die minduimpjes, een beetje eigenrichting mag op zijn tijd....
14 jaar geleden
Het probleem bij de bron aanpakken: Naar je buren gaan en het probleem voorleggen. En natuurlijk ook hun kant van het verhaal horen (waarom ze dat nou nodig vinden, zo'n windmolentje). Praten lost veel op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ijzerzaag pakken, in de fik steken.
of gewoon bij de juiste instanties klagen.
op het moment dat er geestelijk of lichaamelijke klachten ontstaan door jou buurman, moet het ding weg gehaalt worden.

laatst was er bij de rijdende rechter nog zo een verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A) heb je ze al gevraagd en gesproken?
B) Zo ja dan wijkagent bellen voor bemiddeling.

Met of zonder vergunning, je mag geen overlast veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou naar de buren gaan om er samen met praten uit te komen, niet met ruzie te maken. Daar schiet je echt niets mee op, we zijn volwassen mensen en geen kinderen. En
zoals het spreekwoord luidt "Beter een goede buur dan een verre vriend"