kun je mee doen aan buitenlandse loterijen?

stel ik had mee gedaan aan de spaanse loterij en ik zou 1 van de winnaars zijn met 3 miljoen, kan ik dan als niet spaanse mijn prijs opeisen? Of een toerist doet mee aan de nederlandse nieuwjaarsloterij en wint die 27 miljoen, kan diegene dan ook de prijs op eisen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
16.1K

Het beste antwoord

Ja, het is alleen zo dat de (Europese) landen onderling hebben afgesproken dat ze geen reclame maken in andere landen en de loten ook niet in andere landen ter beschikking stellen.
Zeker bij de Duitse klassenloterijen en Duitse lotto zijn er Duitse tussenpersonen die tegen (iets) hogere kosten ook voor Nederlanders meedoen mogelijk maken.
Als je zelf meedoet met een buitenlandse loterij moet je goed opletten hoe lang het prijzentegoed geldig is, want je moet je prijs in het land van uitgifte ophalen.
Op vakantie in Spanje doe ik mee met de lotto en de staatsloterij, aan die trekkingen die uitbetalen als ik er nog ben. In de zomer (ik dacht op 15 augustus, Maria hemelvaart) is het kleine broertje van de Spaanse kerstloterij aan de beurt.
Ik koop soms ook krasloten waarbij je gelijk uitbetaald krijgt.
Ik heb (op vakantie) al meegedaan in: Belgie, Duitsland, Spanje, Sri Lanka en Vietnam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is helemaal aghankelijk van de spelregels van elke loterij. Zo staat er bv niet datje voor de staatsloterij inwoner van Nederland moet zijn: https://www.staatsloterij.nl/informatie/deelnemersreglement/index.jsp#chapter2.2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ietwat groter prijzen ben je zelf in Nederland 25% kansspelbelasting verschuldigd. Ik denk dat je daar achter komt als de fiscus ziet dat je banktegoed ineens toeneemt.