Kan ik als vreemdeling visumvrij langer dan 90 dagen in Nederland blijven?

Als je uit een land komt waarvan de inwoners zonder visum naar Europa kunnen dan schijn je de termijn van 90 dagen te kunnen verlengen door aan het einde van die termijn twee korte tripjes te maken buiten het Schengengebied.
Je kunt dan bijvoorbeeld een weekeinde naar Londen en een paar dagen later een weekeinde naar Dublin.
Op de dag dat je van de eerste reis terugkomt begint dan weer een nieuwe termijn van 90 dagen. Volgens het Europese Hof in Luxemburg is dat namelijk de eerste (want voorlaatste) inreis. Je hoeft dan dus helemaal niet eerst 90 dagen te zijn weggebleven.

Is deze uitleg bekend bij de KMAR aan de buitengrenzen op Schiphol en vliegbasis Eindhoven en bij die in Hoek van Holland of kan iemand die dit zo doet problemen verwachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het "kunnen" niet het probleem, maar of het is toegestaan...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag kan je beantwoord krijgen op de site van de IND
www.IND.nl

Antwoorden (1)

als je een kort tripje naar een ander schengenland hebt gemaakt ben je dus niet de 90 dagen onafgebroken in nederland geweest

dus is het antwoord nee

je kan wel nederland in gaan via iedere europese kolonie
als je bijvoorbeeld uit mauritanië komt wat en franse kolonie is ben je dus vrij om ok in nederland te wonen aangezien de grenzen in europa open zijn.