Na hoeveel shags ben je verslaafd aan roken ?

wil ik gewoon voor de lol weten voor mijn vrienden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschilt denk ik per persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe na 3 sigaretten. (dat is natuurlijk over het algemeen, er zijn altijd uitzonderingen)

Antwoorden (6)

Het gaat er niet om hoeveel je er gerookt hebt.Het gaat erom of je er afhankelijk van geworden bent.Als je af en toe een shagje rookt ben je niet verslaafd maar als je lichaam om een shagje "vraagt"dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is net als met alcohol drinken;je kan gerust 3 dagen roken,als je ook 4 dagen zonder moeite er vanaf kan bleiven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verschilt heel erg. De een wordt van een stof of iets dergelijks snel afhankelijk van, anderen niet snel, dit hangt heel erg af wie rookt.

Het hangt volgens mij ook een beetje af wat soort je neemt, zware shag bevat meer nicotine en teer en is gezonder dan sigaretten door al die chemicaliën, een sigaret is ook meer verslavend over het algemeen, door al die chemicaliën , maar misschien is voor jou wel anders, maar over het algemeen is dat zo.

Ook hangt het van de tussen pauzes tussen het roken, rook je er elke dag één, dan zul je niet gauw verslaafd raken, niet op kort termijn tenminste. Na 1 dag is de nicotine weer uit je lichaam volgens mij, dit weet ik niet zeker. Je longen maken zichzelf ook weer schoon na een dag.

Alleen hiervan moet je niet denken 'ooh ik rook rustig even 1 sigaret per dag' Je eerste sigaret is vies/neutraal, beetje hoesten, dan probeer je er nog 1, die vind je lekkerder, of neutraal en dan ga je ermee door. Veel mensen kunnen zich niet aan 1 sigaret houden, bovendien blijft het teer ook nog is plakken.

Ik las een keer op internet dat een kind die achterelkaar 10 sigaretten rookt verslaafd is geworden, onder de 10 kun je nog stoppen. Dit is heel erg gemiddeld gericht.

Als antwoord op jouw vraag is denk ik dus dit; '''een kind die achterelkaar 10 sigaretten rookt verslaafd is geworden, onder de 10 kun je nog stoppen. ''

Van een volwassene weet ik het niet. Dan zou je op google moeten kijken, dit was gericht op pubers, pubers raken sneller verslaafd aan roken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Sorry na 2 dagen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Die 10 sigaretten is slechts een indicatie hé, het hangt helemaal van jezelf af, pas als je drang voelt om meer te willen ben je verslaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mate van verslaafdheid is niet evenredig aan hoeveel shags je hebt gerookt:).

Je kan moeilijk zeggen: Zo. 200 shagjes gerookt en ben nu verslaafd yaay!

Nee zo gaat dat niet.

Het ligt eraan hoe je rookt, en de tussenpauzen.
Rook je er 1 per dag, zal je er waarschijnlijk niet afhankelijk van worden, omdat je lichaam geen hoge waarde nicotine krijgt. Alhoewel dit afhankelijk is van de persoon die rookt.

Maar stel, je rookt je 1e shag, die vindt je waarschijnlijk vreselijk, en rook je er nog paar, totdat je er tegen kan en niet misselijk wordt bij het roken, zit je al in de buurt van een tolerantie.

Als je dan nóg door gaat en misschien meer gaat roken omdat je lichaam nu een bepaalde waarde van nicotine ''nodig'' heeft, kun je afhankelijk worden.

De mate van tolerantie wordt dan telkens wat hoger gelegd ( als je telkens meer gaat roken), daardoor kun je afhankelijk worden en ziek voelen als je een tijdje niet rookt ( of er naar verlangen).:)

Zo kan het roken uiteindelijk uitlopen tot een verslaving.

Maar als je al rond je 1e shag, of paar daarna, een bepaalde hoeveelheid weet aan te houden (bijvoorbeeld 2 op een dag.. of minder, met om de paar dagen ong. 4 dagen niet roken) dan zou je waarschijnlijk niet zo snel verslaafd raken, aangezien in die 4 dagen dat je niet rookt je longen iets schoner zouden kunnen worden.

MAAR, daar zit dan ook weer een nadeel, je tolerantie kan ook lager worden. En dan voel je je weer ziek na elke shag (waarschijnlijk).

Het beste blijft dus om niet te roken, maar ik geef toe, ik lust er af en toe ook wel eentje:)

Heb dit geprobeerd zoveel mogelijk uit eigen ervaring te beantwoorden.

Groetjes:)

Toegevoegd na 5 minuten:
Kortom, je bent pas verslaafd als je lichaam om meer vraagt:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaafd ben je als je lichaam niet buiten nicotine kan!

Toegevoegd na 3 minuten:
Vond het antwoord zo 'zielig' Voorbeeld: Als je met je eerste shagje/sigaret begint dan staat dat stoer, dus een volgende kan dan al een stap zijn naar verslaving.

De derde is de beslissende fase, ga ik verder of wil/kan ik dit niet. Hier kan een verslaving beginnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van je rookverslaving af komen is een miljoen keer moeilijker dan er aan komen. Ik ben blij dat ik al weer twee jaar 'clean' ben. Niet eens aan beginnen, ook niet om te proberen! Voor je het weet zit je er aan vast.
Lees 'Stoppen met roken' maar van Alan Carr. Die legt precies uit hoe het met de verslaving zit. In principe is die erger dan heroine.
Gelukkig is het nu minder, maar roken werd tot niet zo lang geleden geaccepteerd als normaal, en 'gezellig'.
Kijk maar eens naar oudere films, iedereen rookte daar zelfs de dokters tijdens het behandelen van hun patienten!
Blijf er gewoon af zou ik zeggen, je wint er niks mee en het kost gezondheid en een hoop geld.